Redding Griekenland duurder dan faillissement


Wel, wel, wel. Opeens is iedereen ervan overtuigd dat een faillissement van Griekenland de enige oplossing is voor het land.

Zelfs politici die het woord enkele maanden geleden niet over de lippen kregen, spreken nu over haircuts van 50% tot 60%.

Hoorden we indertijd niet dat we nog geld gingen verdienen aan die leningen?

Maar blijkbaar heeft eens iemand zijn rekenmachientje bovengehaald en becijferd dat het redden van Griekenland veel duurder is dan een faillissement.

Het land zou immers tot 2021 aan het infuus van Europa liggen. Als alles goed gaat. Als…

Totale kostprijs: 551 miljard euro.

Griekenland zou dus in zijn eentje het volledige reddingsfonds opeten!

Misschien iets om in overweging te nemen vooraleer we straks het fonds opnieuw gaan uitbreiden?

Bovendien zou Griekenland op deze maner nog steeds kampen met een schuldratio van 130% in 2030.

Over twintig jaar zijn ze met andere woorden nog altijd failliet. Ondanks 551 miljard euro steun vanuit Europa!

Blijkt nu dat een faillissement van Griekenland goedkoper is dan een redding. Niettemin hebben we al die tijd precies het tegenovergestelde gehoord.

Politici hebben er een knoeiboel van gemaakt. Griekenland heeft vandaag veel meer schulden dan een jaar geleden waardoor de afschrijvingen alleen maar zijn toegenomen qua omvang.

In 2010 had een default misschien 100 miljard euro gekost. Vandaag spreken we waarschijnlijk over het dubbele van dat bedrag.

Dus, wacht eens even.

Achttien maanden geleden mocht Griekenland niet failliet gaan omdat een faillissement een systeemrisico zou betekenen.

Ondertussen is de kostprijs van een bankroet twee keer zo hoog maar opeens kan het wel?

Vergis je niet. Een faillissement van Griekenland zal een schokgolf door het systeem sturen. Iedereen zal naar iedereen kijken en zich afvragen of die andere partij wel solvabel is.

Banken hebben de verliezen op Griekse leningen verstopt maar zullen er straks mee naar boven moeten komen.

De vraag naar cash zal toenemen, en daarvoor worden andere zaken geliquideerd. Nog een reden om geen aandelen te bezitten.

Nu de hoofden er rijp voor zijn en straks de banken extra kapitaal krijgen toegeschoven, naderen we stilaan de dag des oordeels voor Griekenland.

Het zal niet makkelijk zijn, maar zowel voor de Grieken zelfs als voor de rest van Europa is het de enige zinnige oplossing.


, , ,

Share it.

Mijn beste inzichten dagelijks in je mailbox?

Iedere dag opnieuw deel ik mijn beste ideeen met je. Ik waarschuw je voor de gigantische risico's en ik laat je zien hoe je zelfs in deze donkere tijden geld kan verdienen.

Vul hier je e-mailadres in
100% Privacy. I will never spam you

116 Responses to Redding Griekenland duurder dan faillissement

  1. Luc lcdnlf 25 oktober 2011 at 09:38 #

    “Het zal niet makkelijk zijn, maar zowel voor de Grieken zelfs als voor de rest van Europa is het de enige zinnige oplossing.”

    Ik ben blij dat Europa er toe wordt gedwongen. Dat is de korte pijn. Misschien moeten er nog landen volgen. Maar binnen een jaar of vijf staat de economie terug op de sporen. De weg van hyperinflatie duurt veel en veel langer en de niet-solvabele bedrijven blijven in de economie, lees, de economie blijft ziek en zwak.

    Bovendien is dan Jan-met-de-pet de grote financier van de crisis en niet de bankiers, die met de winsten zijn weggelopen.

  2. Janine 25 oktober 2011 at 09:40 #

    Het faillisement van Griekenland is uitgesteld, omdat ondertussen een groot deel van de schuld van Griekenland is doorgeschoven naar de burgers van de EU, ipv naar de banken. Het maakt niet uit dat het meer schuld is voor de elite, het gaat erom wie het gaat betalen!

  3. Nicolaas Bosch 25 oktober 2011 at 09:42 #

    Geachte heer Verheyen,

    Wat een gewedig goede analyse!!!

    Met vriendelijke groet,

    Nicolaas Bosch

  4. michel 25 oktober 2011 at 09:42 #

    als ik plannen heb om goud bij te kopen, doe ik dat dan beter nu of wacht ik tot na de Euro-top van woensdag ?
    Een mens weet op den duur niet meer wanneer, wat, hoeveel en hoe….
    groeten

  5. Wout 25 oktober 2011 at 09:45 #

    Stuur dit heldere en waarheidsgetrouwe betoog maar direct door naar Brussel en de regeringen in de EU.
    Sprak het jongetje niet de ontstellende waarheid in de kleren van de keizer?

  6. greet 25 oktober 2011 at 09:50 #

    beste maarten

    ik zou zeggen laat ze maar vallen griekenland levenslang gaan wij er voor op draaien
    er is niets fat daar nog kan opgelost worden
    en vind dat de kleine mensen daar al genoeg afzien dus … laat de handel vallen
    grtjes greet

  7. P.J. vd Zwaan 25 oktober 2011 at 09:50 #

    Hallo Hr. M. Verheyen.

    Ik lees al uw mails en vindt deze zeker intressant.
    Ik heb gisteren gelezen in een artikel op internet dat een oud adviseur van
    Bush zegt dat duitsland in het geheim bezig is weer marken te drukken.
    Ik vond het een vreemd bericht, dat zou inhouden dat Duitsland uiteindelijk
    uit de euro wil stappen.
    Is daar bij u iets van bekent.
    Het lijkt mij een intressante ontwikkeling, maar ook een vreemde ontwikkeling.
    Wat mij verbaast is, dat de overige landen dit niet weten of willen weten.
    Ik hoop dat u een antwoord heeft op dit verhaal.

    vriendelijke groet

    P.J. vd Zwaan.

  8. André Persoons 25 oktober 2011 at 09:51 #

    551 miljard Euro is ongeveer 55 k€ per levende griek, kindjes en oudjes inbegrepen! Waar is al dat geld gebleven – dat is een vraag die ik veel hoor – maar niet in de media – en waar geen antwoord op komt. Dus ook hier de vraag.
    Gezond verstand zegt dat Griekenland er nooit kan uitkomen. Passen we hun situatie toe op een eigen situatie, bvb ik heb een schuld, van waar ze dan ook mag komen, van 10 miljoen € verzameld; hoe kan ik door spaarzaam te leven van mijn pensioen deze schuld ooit aflossen ! Alleen faillissement biedt hier uitkomst.

  9. Maas 25 oktober 2011 at 09:54 #

    Dan liever vandaag als morgen,
    Want wat kosten al die bijeenkomsten niet om te vergaderen, als dat zo is, over een land dat niet te redden is. Pas dit dan gelijk toe aan eender ieder land met een absurde schuld.

  10. Antoin 25 oktober 2011 at 09:55 #

    Ik ben het ermee eens. Op mijn werk lopen ze te klagen wat het kost. Nou durf ik te zeggen wat het alternatief kost. Het schip moet blijven drijven. Indien Banken ( de beruchte franse banken) geherkapitaliseerd worden, en de afschijvingen kunnen dragen, kan de focus op spanje en Italie gezet worden.

    Dit geeft meer rust op de financiele markt. Een ongecontroleerd faillissement zou iets in gang zetten waar ik niet over durf te speculeren.

    Het is de beste slechtste keuze van 2 behoorlijke slechte keuzes.
    Het zet alleen wel de Franse Triple A op het spel omdat mogelijk Frankrijk zijn hand overspeeld omdat zij wellicht meer financiele verplichtingen aan gaan dan zij dragen kunnen.

    Wordt vervolgd.

    (Sorry voor mijn spelfouten. Ik weet niet hoe ik puntjes op letters moet zetten)

    Groet Antoin.

  11. Ivo Michiels 25 oktober 2011 at 10:01 #

    Beste Maarten,
    Je moet niet trachten de politici te begrijpen : ze handelen alleen uit electoraal belang en om hun eigen zakken te vullen. De rest zal hen worst wezen. Griekenland had inderdaad veel eerder failliet moeten gaan, meer nog, ze hadden nooit bij de EU mogen zijn. Ze zijn erbij geraakt door fraude : hun schulden hebben ze tijdelijk geparkeerd bij Goldman Sachs, die dat natuurlijjk niet gratis heeft gedaan. Op de vraag of deze “constructie” wel mocht, antwoordde president Obama dat het immoreel was maar niet onwettig. Tja, wat wil je dat hij zegt, de Fed telt vroegere toplui van Goldman Sachs.
    In België is trouwens een gelijkaardig probleem : nu wil de MR dat Vlaanderen meer bijdraagt omdat het een rijkere regio is. (de EU in mini dus) Ik heb het al dikwijls gezegd: Vlaanderen had zich al jaren geleden moeten afscheuren, dan was het nu een regio met een AAA-rating.
    Wat aandelen betreft heb je ook gelijk. Ik heb alleen nog goud- en zilveraandelen en voor de rest sta ik short gepositioneerd.
    Vriendelijke groeten en ga zo door met je dagelijkse nieuwsbrief. Ik kijk er telkens naar uit !!!
    Ivo

  12. Ger van Vugt 25 oktober 2011 at 10:01 #

    Zouden politici misschien zoveel tijd nodig hebben om een inschatting te kunnen maken van de gevolgen voor de uitslag bij de volgende verkiezingen. Na anderhalf jaar zijn de hoofden van de kiezers zo gemanipuleerd door de media dat ………. de beslissing over Griekenland eindelijk kan worden genomen!!

  13. Jos Nyst 25 oktober 2011 at 10:02 #

    Indien Griekenland alsnog failliet gaat is dat het beste bewijs van de kortzichtigheid van onze politieke leiders, die tot op heden ons hebben voorgehouden dat alle andere scenario’s beter zouden zijn dan bankroet.
    Is een alliantie van de Duitsland/Nederland/Scandinavische landen in de maak?
    Jos Nyst

  14. Van heddegem 25 oktober 2011 at 10:07 #

    heel dankbaar voor je waardevolle informatie.
    Maar zo voor de vuist: Obama,Merkel ,Sarkosy staan allemaal voor verkiezingen
    en willen verkozen worden.Verkozen worden in zo een klimaat?
    Men zal een ander klimaat willen scheppen tegen het er op aan komt.
    Een kat in nood maakt aardige sprongen.
    Zal dit zijn weerslag niet kennen op de beurzen ?

  15. Hans 25 oktober 2011 at 10:11 #

    Als de vraag naar cash toeneemt en andere assets geliquideerd zullen worden, dan geldt dat ongetwijfeld ook voor goud en zilver. Wat te doen? Geen aandelen, geen (staats-)obligaties, ook geen goud/zilver?? Cash is King? Anderen zeggen hou je aandelen van gezonde bedrijven in je portefeuille en zit de rit uit, die komen aan de andere kant van de storm er weer goed uit. Dat kan misschien ook van goud en zilver gezegd worden? Maar als cash King is, dan niet in euro’s, lijkt me?

    Vergeef me dat ik alleen maar vragen stel, maar ik denk dat de meeste mensen op dit moment meer vragen dan antwoorden hebben. Wie het weet mag het zeggen!

  16. Herman 25 oktober 2011 at 10:21 #

    Helemaal mee eens. Maar wat nu als alle politici door blijven gaan met deze bodemloze put? Waarom neemt niemand verantwoordelijkheid? En het feit blijft dat in principe naar mijn oordeel, alle banken ongezond zijn als je uitgaat van de ‘ beste ‘ bank, de rabo bank met een leverage van 1 op 15. Moeten we niet terug naar niet uitgeven of belenen wat je niet hebt? 1 op 15 betekent voor mij dat er 14 euro gecreëerd is zonder dat daar iets tegenover staat. Op zich niet zo erg, we hebben aan deze zeepbel een hoogconjunctuur van jaren overgehouden. Nu moeten we volgens mij terug naar een leverage van maximaal 1 op 3. Dan hou je alles binnen de perken en beheersbaar. Dat is nu niet het geval. Ook mag je hopen dat de overheden aan dit debacle het inzicht overhouden om het bancaire systeem los te koppelen van risicovolle activiteiten van banken. Overigens vind ik dat iedereen een gratis rekening zou moeten kunnen openen zonder alle kosten die je nu krijgt van een bank. Immers zonder bankrekening kan je geen inkomen verwerven en dus niet bestaan! Net zoals de ID kaart kan ik mij voorstellen dat dit een basisbehoefte is van een inwoner van Nederland en dus gratis. Overigens zou je aan die rekening een spaarrekening kunnen koppelen die door de overheid wordt beheert en waar niet mee gespeeld wordt waarmee je een lager rendement maar wel zekerheid hebt dat je geld volledig en zonder maximum veilig is!

    Herman

  17. leo groenewegen 25 oktober 2011 at 10:38 #

    Dag Maarten,

    Volgens de Financial Times Deutschland hebben de Grieken 200 miljard geparkeerd in Zwitserland. In feite zwart geld verkregen door vele jaren geen belasting te betalen of te ontduiken. De EU moet dit geld blokkeren en vervolgens de Grieken verplichten hiervoor Griekse obligaties te kopen. Zo kunnen de Grieken hun eigen schulden financieren. Het hoeft niet geconfisceerd te worden, met de omzetting in obligaties mag het zelfs legaal worden.

    Groeten,
    Leo

  18. theo keuken 25 oktober 2011 at 10:47 #

    Goedemorgen Maarten,

    Het valt mij op dat je vorig jaar (of was het dit jaar?) een ander scenario schetste dan momenteel n.l. dat van hyperinflatie en snel stijgende aandelenkoersen.
    Volgens jouw eerdere prognose had het geen zin dat de aandelen in waarde zouden verdubbelen omdat door de inflatie de waarde gelijk bleef.Wat is er over van deze voorspelling??
    Groeten uit Almelo,
    Theo

  19. Fred Roldanus 25 oktober 2011 at 10:49 #

    Nee samen uit samen thuis, gewoon redden die griekse tragedie :-)
    De volgende keer het totale tekort van de VS naar Griekenland. was 8 biljard dollar ?

  20. Leen van 't Hoog 25 oktober 2011 at 10:55 #

    Maarten, het was toch veel voordeliger geweest Griekenland failiiet te laten gaan, waarna de staatshoofden kunnen beslissen welke banken ze overeind willen houden, welke te saneren, waar mensen te ontslaan en zo de zaak enigszins gezond te maken onder de veronderstelling dat de overheid in staat is tot zoiets.
    (eerst natuurlijk alle mensen die geld hebben in obligaties in de bank om te bouwen tot aandeelhouders)
    Leen van ‘t Hoog

  21. De Bruycker Patrick 25 oktober 2011 at 10:58 #

    Beste,
    ik volg je 100% inzake het wantrouwen in de landen en de banken. Daarom zou ik geen door die landen uitgegeven en door de banken bewaarde gelden (cah) aanhouden, maar wel goud en aandelen (= eigendomsbewijs). U raadt aan aandelen te verkopen. Waar volg ik niet?

  22. Marcel 25 oktober 2011 at 11:00 #

    Ben geen belegger, geen econoom
    maar iedereen met een beetje boerenverstand kan dit volgen en beamen.

    Wat de belegger moet doen is duidelijk, maar de gewone man met zeg maar 10 k op een gewone bank en een hypotheekschuld van zeg maar 100 k..(70 % van huidge verkoopwaarde huis)..

    Wat moet die doen… ook maar wat Dollartjes en Zwitsere Frankjes in het dressoir leggen???

  23. J.B. De Weerdt 25 oktober 2011 at 11:04 #

    Griekenland failliet ? Volgens mij is dat al lang het geval, zelfs van voor hun intro in de euro.
    Maar wat denk je van het volgende scenario. 1/ “Europa” geeft elk lid het recht om ten alle tijde terug de eigen munt in te voeren. Doch alleen voor binnenlands gebruik. 2/ Elke transactie met het buitenland, zowel financieel als commercieel dient echter in euro te gebeuren. 3/ De eigen munt mag naar hartelust gedevalueert worden ten overstaan van de euro.
    De gevolgen ? a) de eigen bevolking komt tot rust want voedsel en andere in het land geproduceerde goederen zullen zich automatisch aanpassen aan de eigen lonen en winsten. b) de import van dure goederen wordt afgeremd, de export groeit
    . c) de influx van investeringen in het land wegens goedkopere arbeidskrachten en materialen zal stijgen. d) in zonnige landen zal het toerisme en het kopen van vakantiewoningen hoge cijfers bereiken. e) Griekenland e.d. kunnen met de gemaakte winsten op een traag maar gestaag tempo hun schulden in euro afbetalen
    en blijven op die manier indirect in de euro-zone.
    Ik geloof dat dit tevens de enige manier is voor de betrokkenen om nog iets van hun gekrenkte eer terug te winnen.
    Graag uw commentaar.
    Beste groeten aan alle meedenkers.

  24. Hans Schendstok 25 oktober 2011 at 11:26 #

    …. Eindelijk inzicht????
    Het is natuurlijk van de gekke, dat je aan iemand die jou geld schuldig is geld leent opdat hij zijn schuld aan jou kan terugbetalen…..
    En dat hebben wij tot nu toe met Griekenland gedaan.
    Als Griekenland failliet gaat is de kans groot dat ze gaan werken en productief worden (en niet op 53e met pensioen of ambtenaar zijn) in plaats van het handje op te houden.
    Hans. S.

  25. Johan 25 oktober 2011 at 11:35 #

    Volgens mij kan je maar op 1 manier alles redden!

    Geld bijdrukken. Elk land krijgt vers geld, het bedrag is bepaald per inwoner. Wie z’n best gedaan heeft krijgt een kadoo, wie het slecht gedaan heeft worden hiermee de schulden betaald.

    Ik stel voor 50 euro per inwoner.

    Vb: Stel dat Griekenland 11000000 inwoners heeft dan krijgen ze: 550000000 euro
    Belgie ligt daar niet ver van ….

    Vers geld zou betekenen dat je echt wel iedereen aan het werk kunt zetten! Dan kan je meteen die veel te dure lasten, naar beneden brengen, dan hebben bedrijven ECHT de mogelijkheden om extra mensen in dienst te nemen.

    Maar goed, ik denk het misschien te simplistisch, …. toch is de oplossing vaak simpel.

  26. vangerven 25 oktober 2011 at 11:38 #

    En wat zal er met belgie gebeuren als straks blijkt dat de banken weer serieus in de problemen komen en sommigen landen failliet zullen zijn ? En wat met de inflatie ?

  27. henk 25 oktober 2011 at 12:09 #

    Ik lees graag je stukken, hopen, dat het morgen allemaal uit komt.
    heb nog putopties lopen pfffff.

    Mvg,
    Henk Laven.

  28. s.helderzinde 25 oktober 2011 at 12:17 #

    wanneer geven politici ons nu eens een duidelijk inzicht in:

    a: wat kost het ons indien Griekenland failliet gaat;
    b: wat kost het ons indien wij Griekenland niet failliet laten gaan;

    Heren politici geef eens eerlijk antwoord, met met voorbijgaan aan politieke belangen en zonder al dat wollig taalgebruik. Wij, uw kiezers, hebben toch
    recht op duidelijkheid ?

    Bij voorbaat dank.

  29. Johan Witte 25 oktober 2011 at 12:28 #

    Het heeft absoluut geen zin om met nieuwe EU-leningen Griekenland de rente op hun schulden af te laten lossen. Dit is water naar de zee dragen. Een failissement is derhalve onontkoombaar. Europese banken moeten door hun foute belegging het verlies nemen en zullen in uiterste nood door de staat wederom worden geholpen (zie laatste bankencrisis) echter onder strikte staatsvoorwaarden en hogere rentes. Uiteindelijk wordt het verlies toch weer doorberekend aan de bankklanten en/of zal de staat eventueel de belastingen verhogen, aldus blijkt de belastingbetaler c.q. consument altijd weer de dupe.

    groet,

    Johan Witte
    Nederhorst den Berg

  30. Sante 25 oktober 2011 at 12:58 #

    551 miljard! Dat is vijftigduizend Euro per Griek, hoe kan dat?

  31. twan nijssen 25 oktober 2011 at 13:02 #

    Adopteer een Griek!

  32. Kisters 25 oktober 2011 at 13:05 #

    Kunt u iets schrijven over alle ‘gedupeerden’ met een beleggingshypotheek die niet zo gemakkelijk van hun potje (dat alleen maar minder waard wordt) af kunnen.

  33. martin 25 oktober 2011 at 13:16 #

    waarom lossen de groeken dit nietr zelf op… er staat genoeg grieks geld op zwitserse bankrekeningen om de gehele staatsschuld te saneren..
    dwz ons aandeel in de redding of faillissement van griekenland is de financiering van genoemde zwitserse rekeningen…..
    wie is hier slim of dom…????
    martin

  34. Pieter Verweij 25 oktober 2011 at 13:19 #

    Dank u voor uw heldere uiteenzettingen van deze problematiek.

    Maar wat kunnen we doen voor de toekomst?

    Als politici allerlei dingen beloven aan de kiezers waardoor die domme kiezer die bepaalde politicus/partij, en die vervolgens aan de macht komen en hun beloftes(zoals bv,pensioen op 53e) gaan uitvoeren en “vergeten” erbij te vermelden dat hiervoor geld geleend moet worden!!!
    Het failliet gaan Griekenland betekent ook het failliet gaan van “de democratie als hoogste goed”.!
    De politici misbruiken de domme kiezers ten gunste van hun eigen macht.
    En die politici hebben “de democratie”als hoogste goed in hun vaandel staan, natuurlijk want die democratie verschaft hun op oneigenlijke gronden de macht.
    Uiteindelijk (zoals we zien bij Griekenland en USA)worden deze landen ten gronde gericht door zulke politici!!

  35. kampschreur 25 oktober 2011 at 13:25 #

    Dat de elite nu tot de conclusie komt dat bankroet Griekenland niet meer te helpen is komt bizonder natief over,helaas hebben wij in Europa géén goeie leiders meer en worden de problemen van de Euro al sinds 2001 en daarvoor voor zich uitgeschoven en nu kunnen de burgers van nu incl.onze kinderen en kleinkinderen deze rekening gaan betalen,doch daar zitten de eliten niet mee,vullen hun zakken incl.de banken en spelen mooi weer met het steeds armerer worden van Europa!

  36. lambrichts harrie 25 oktober 2011 at 13:28 #

    op dit moment is eigenlijk niets zeker. daarom heb ik 100% cash met een redelijk hoge rente. Ik wacht rustig af wat de markten gaan doen.
    Wat vrij duidelijk is, zijn de basis voor levensmiddelen, bv tarwe en mais.
    Hier kun je met wat oplettendheid nog wel wat winst maken in deze markt.
    Je hoeft nergens anders op te lettenb als op de berichten dat ergens oogsten mislukt zijn en honngersnood heerst, de prijzen van tarwe schieten dan weer omhoog. Heb twee jaar geleden een turbo long gekocht van tarwe, deze is nu
    40 keer zo hoog, ik heb hem toen verkocht.
    Misschien is dit een mogelijkheid voor de beleggers.
    Tevens zijn de zeldzame metalen nog steeds een mogelijkheid. Het is alleen zo moeilijk om achter de namen van de bedrijven te komen die hier nu al delven en waar precies. Ik denk dat ik ga zoeken of hier betrouwbare fondsen van zijn.
    Als laatste heb ik bij het begin van de europese crisis dollars gekocht en aan 1,37 verkocht.
    Dit is volgens mij ook een veiklige belegging, die toch in vrij korte tijd nog wat oplevert.

  37. Ruud Bekkers 25 oktober 2011 at 13:29 #

    Grieks Drama zònder bedrijven!

  38. n.veel 25 oktober 2011 at 13:32 #

    Het is nog erger dan je nu schrijft.
    Eerst kon het niet omdat de banken dan het verlies moesten nemen.
    Nu heeft de ECB de meeste Griekse leningen van de banken overgenomen en zegt dat ze die niet gaan kwijtschelden omdat de rekening anders bij de belastingbetaler komt te liggen.
    Waar we nu naar kijken is het hoogste machtsspel dat er gespeeld kan worden ofwel Machiavelli is weer uit de kast: “in de wereld van de macht gaat het om wat het lijkt en niet om wat het is”.
    De banken moesten kost wat kost eerst beschermd worden tegen een mogelijk failissement anders zouden de verliezen voor het omvallen van vrijwel alle banken zorgen. Nu de banken dus via een achterdeur die leningen bij de ECB hebben ondergebracht zijn de banken gered voor een Grieks bankroet en kan de ECB zeggen dat zij niet akkoord gaan met het kwijtschelden omdat zij de belastingbetaler er niet voor willen laten opdraaien waardoor ze eigenlijk zeggen: ” Nu is het moment rijp om Griekenland failliet te laten gaan”.Ze kunnen in feite niet anders meer.
    Dus toch een gecontroleerd failissement alleen mogen wij niet weten hoe dat precies gepland is. Het is wederom nu de belastingbetaler die ervoor opdraait en de ECB en politici hebben zogenaamd enorm hun best gedaan en elkaar weer gered.

  39. P.v.d.Veer 25 oktober 2011 at 13:32 #

    Bij mijn weten is er nog nooit een land failliet gegaan maar na 10 jaar euro wordt dit een feit. Wat heeft de euro ons gebracht, een hoop ellende en armoe.

  40. marina 25 oktober 2011 at 13:48 #

    De euro,s hadden ook nooit mogen komen!Zie wat er van komt! Ik kan de overige landen van europa toejuichen dat hun nee tegen de euro,s hebben gezegd!
    Wij moeten in het jaar 2012 alles al inleveren en we werken ons uit de naad om ons zelf zien te redden! Waarom kunnen de andere landen geen geld opsturen als hun meer hebben? De overige geld die andere landen kan je toch ook omzetten in de euro,s? Dan kunnen de grieken met een gerust hart verder leven!

  41. Kees 25 oktober 2011 at 13:52 #

    Het is allemaal sentiment. Veel, heel veel bedrijven draaien geweldig, maken ieder jaar winst en blijven groeien. Toch gaat de koers omlaag vanwege Griekenland!
    In feite worden deze bedrijven alleen maar meer waard. Ze zijn solvabel en de marktwaarde stijgt alleen maar. Steeds meer aandelen zijn of raken ondergewaardeerd.
    Juist nu beleggen of instappen zou wel eens heel verstandig kunnen zijn.

    De te verwachtte slechte tijdingen zijn namelijk allang in de koersen verwerkt en….
    N.B, De meeste bedrijven zullen geen hinder ondervinden van een faillisement van Griekenland.

    Laten de Grieken in deze Griekse tragedie nu zelf de wijnbeker maar eens helemaal tot op de bodem leegdrinken!

  42. Mar Tielbek 25 oktober 2011 at 13:54 #

    Goedemiddag Maarten,

    Joost mag inderdaad weten waar de EU politieke leiders mee bezig zijn.
    Naar het zich nu laat aanzien ziet het er voor de middellange termijn Dramatisch uit en als we niet oppassen voor jaren. Dan praten we alleen nog maar over Europa.
    U weet ongetwijfeld nog dat voor de VS in begin Augustus het bestedings-plafond werd verhoogd met tot 2017 een verhoging met $2000 miljard, als ik het nog goed heb. Op dat moment stond de US National Debt op $14.300 miljard.
    Vanmorgen stond de schuld op $14.874 miljard. Een toename binnen drie maanden van maar liefst $574 miljard. Dit is toch niet te geloven!
    Helemaal erg als je ziet dat er nauwelijks verbetering in de Economie van de VS zit.

    Van de week heb ik via Telenet Prime de film “Inside Job” bekeken over hoe de crisis rond 2008 is ontstaan en de de nasleep ervan.
    Als rode draad liep de term “Deregularisatie” door het geheel waardoor men maar aan kon rommelen binnen de VS.

    De Heer Geitner en Larry Summers, mede acteurs en verantwoordelijken voor de malaise, behoren nu ook weer tot de staf van Obama. Diezelfde Geitner is binnen de G20 top en ook EU top aan ons komen vertellen wat we moeten doen om een volgende crisis te vermijden. Ja Wablief?
    Niet te geloven! En wat een handige jongens toch daar bij JP Morgan.
    In de film wordt natuurlijk uit de doeken gedaan hoe de Subrime hypotheken hebben kunnen plaatvinden en welke dramatische gevolgen dit nog steeds heeft.
    Maar ook in België heeft men volgens een recente journaaluitzending blijkbaar niets geleerd uit deze gebeurtenis.
    Een gefingeerd gezin trok naar 46 Belgische banken om een prijs op te vragen voor een Hypotheeklening Zij hadden kwa inkomen €440 per maand te besteden.
    Nu blijkt dat 71% van de banken een hypotheek hoger dan de €440 wilde verstrekken. Er zat er ook een bij die tot €1500 ging. Wat ook verbazingwekkend was is het feit dat 50% van de banken niet eens naar het jaarinkomen vroeg!?
    In andere landen zal dat waarschijnlijk niet veel beter zijn.

    Een ramp voor de VS maar natuurlijk ook beleggers, pensioenfondsen etc. waren ook de Credit Default Swaps (CDF´s).
    Gisteravond was in een programma eeen persoon aan het woord die rijk was geworden van die CDF´s. Hij wist te vertellen dat hij vandaag de markt opgaat om investeerders te vinden die CDF´s willen kopen op het failliet gaan van landen!
    Hij wist daarbij te vertellen dat als er EU landen failliet gaan JAPAN absoluut het volgende land is dat mee in het moeras wordt getrokken.
    Waarschijnlijk omdat de man sprak vanuit New York werd de VS maar niet genoemd.

    Zo wilde ik gewoon ook even een duit in het zakje doen.

    Wat het goud kopen betreft ben ik behoorlijk huiverig. Nu ongeveer 6 jaar geleden riep ik tegen mijn buurman dat hij goud moest kopen. De prijs was toen onder de €300. Nu zitten we m.i. in een bubble. Dus let op!
    Ik ben toch wel even geschrokken toen de prijs begin deze maand zo plotseling met het dalen van de aandelenprijzen meekelderde.

    Enfin dit wilde ik ook even kwijt,

    groet Mar Tielbek

  43. stefaan mestdag 25 oktober 2011 at 13:58 #

    Als de vraag naar cash zo groot wordt, dan zal men toch ook het goud en zilver verkopen ??

  44. JOHAN 25 oktober 2011 at 14:01 #

    PRACHTIG MAARTEN….IK DEEL DEZELFDE MENINGEN EN VOORSPELLINGEN ALS JIJ…EN HEB GRAAG DAT WE GELIJK KRIJGEN….ZOALS IK REEDS VERMELDE…
    VERWACHT IK DE KOMENDE 10 JAAR NOG TOESTANDEN DIE WE AAN ONS KLEINKINDEREN KUNNEN VERDERVERTELLEN….IN 2008 WIST IK REEDS DAT WE MET EEN SYSTEEMCRASH ZATTEN …BOVENDIEN WAS IK ALS GEPASSIONEERD BELEGGER TOEN UIT DE MARKT…EN HEB GENOTEN VAN DE CRASH LIVE…TERWIJL SOMMIGEN HUN STROPDASJE RUSTIG UITKNOOPTEN…ZICH EEN PAMPER AANBINDEN EN ZICH OPEENS TERUG BABY VOELDEN…ALL THE BEST…BLIJF ZEKER JE PRACHTIGE WERK VERDERDOEN IK GENIET VAN JE MAILS..JOHAN

  45. G.W.M.Schellekens 25 oktober 2011 at 14:07 #

    Wat er ook gebeurt de dames en heren politici blijven buiten schot.
    Het enige wat we kunnen doen is het kabinet ten val brengen en
    dan een andere regering kiezen die de zaken wel goed aanpakt.

  46. Angela 25 oktober 2011 at 14:14 #

    het is te gek voor woorden dat ze griekenland willen redden, ik wordt daar zo kwaad over.
    laten ze het geld maar in eigen land steken, hier hebben we voedselbanken, en die komen nu ook al te kort.
    onze pensioen is ook al weg, ik heb iets van waarom werk ik nog, waarom moeten wij zoveel afdragen, en het koninghuis wordt weer bespaart.

    Angela

  47. Hans Tammes 25 oktober 2011 at 14:17 #

    Griekenland is al heel lang een boevenland.
    Nederland erkende ooit als eerste Macedonië
    en prompt was er een handelsboycot
    tegen Nederland.
    Dit land mag principieel niet geholpen omdat
    het de boel heeft belazerd.
    Het faillissement heeft alleen gevolgen
    voor die landen die in Griekenland hebben
    geïnvesteerd. Nederland moet ook zo snel
    mogelijk de eurozone verlaten en de keiharde
    Gulden weer invoeren.
    Net als Zwitserland redden we het zonder
    die brekebenen ( Frankrijk voorop)
    prima!!!!

  48. marcbleus 25 oktober 2011 at 14:27 #

    Kan de vraag naar cash opgelost worden door een QE1 in euro’s? Wat als dit scenario werkelijkheid wordt?

  49. Johan Konijnenburg 25 oktober 2011 at 14:34 #

    Wat een klucht……onze europeesche politici in Brussel….. Het lijkt wel een padvindersclub… Alleen het lidmaatschap daarvan is een stuk goedkoper.
    De crisis, de materie en complexiteit van het geheel, had met de juiste daadkracht, zonder het machtspel van DL en FR, niet ontaardt in deze onbetaalbare chaos, wat de belastingbetaler(s) en private sector kunnen ophoesten.

    En de Grieken……. die hobbelen fijn door…..vroeg met pensioen, corruptie, (g)een belastingstelsel wat niet te handhaven c.q uitvoerbaar is ……ONGELOFELIJK !!

  50. Ray 25 oktober 2011 at 14:36 #

    Wat mij betreft trekken ze vandaag of morgen de stekker er uit bij de Grieken. Heel vervelend voor de gemiddelde Griek die nu stenen staan te gooien naar “ons”. Want zo ervaar ik dat wel. En Portugal, Spanje, en Italie zullen weldra volgen. Onze spaarcenten gaan eraan. Er zullen banken omvallen. Geen probleem, van mij mag een bank omvallen, onder een voorwaarde….. als ik geen euro meer uit de pinautomaat krijg of niet meer aan mijn spaargeld kan komen omdat dit “weg” is, dan dienen ook mijn schulden/hypotheek “weg” te zijn. Dan kunnen we allemaal met een schone lei beginnen. Raar idee? Ik zou niet weten waarom, en als het wel raar is graag uitleg.

  51. exodus9 25 oktober 2011 at 14:42 #

    laten vallen de grieken,laten ze zich maar bedruipen van de toeristenbelasting.
    of betalen ze dat ook niet,dan leven ze daar op onze zak,mooi leven is dat.
    kappen met de meeeter,die hebben we zelf al.

    exodus9

  52. ad 25 oktober 2011 at 14:42 #

    Hoorde vandaag een goede tip; Het vreemd vermogen van banken omzetten in eigen-vermogen of in ieder geval een groot gedeelte hiervan. Lijkt mij prima voordat de koersen van deze banken straks nog maar 1 centime waard zijn . Zie Dexia.

  53. G. Geerlofs 25 oktober 2011 at 14:44 #

    De weerstandskrachten tegen de euro worden steeds groter en sterker. Uiteindelijk zullen de regeringen van verschillende landen zich genoodzaakt zien hem weer af te schaffen. De euro heeft de mens zijn identiteit afgenomen. De euro zal als interconti-nentale handelsmunteenheid blijven bestaan. Dit staat ons te wachten.

  54. wim spaans 25 oktober 2011 at 14:49 #

    Helaas heb je ook nu weer gelijk, en dat zonder goud aan te prijzen. Want ook daar had je meer dan gelijk, en ik ongelijk. No use crying over spilt milk, dat zullen we nog jaren over Griekenland doen. Met een premier die zich in mld 50 verslikt en nog meer macht in Brussel bepleit is het in NL kwaad kersen eten. En inderdaad een MvFin die echt met droge ogen beweerde dat we gaan verdienen is het extra reden om je zorgen te maken. Waar ik het oneens ben is aandelen. Banken, inderdaad weg er mee, maar KShell doe ik toch echt niet weg na een koop op €18.
    Volgende stap na Griekenland is Italië, zie het nieuws omtrent interne strubbelingen. Spanje zal het wel reden met de zon en de klimaatwisseling, al hebben ook zij er een potje van gemaakt.

    Wat nu te doen, de NEURO dan maar met landen als NL, D, A, CH en DK. Belgie, tsja, ok dan. En Frankrijk, die echt maar niet met straks een single A rating. Want zo erg is het echt wel gesteld, al roept menigeen vooralsnog van niet.
    Open your eyes.

  55. Frank 25 oktober 2011 at 14:58 #

    Maakt Angela Merkel zich opeens druk om jou nieuw rapport Maarten?
    Het einde is blijkbaar weldra in zicht, succes in deze woelige tijden.

  56. A. ENTHOVEN 25 oktober 2011 at 14:59 #

    Beste Maarten,
    Iedereen praat over een bankroet van griekenland. Waarom niet gewoon uit de euro met als gevolg dat de oude drachme misschien wel met meer dan 50% zal devalueren. De exportpositie zal sterk verbeteren, het tourisme zal enorm groeien
    en de werkgelegenheid verbetert sterk op korte termijn.
    De reeds geschonken euros wil men toch al afwaarderen.
    Kijk naar Engeland waar ook geen euro is en ook geen probleem.
    Kijk naar China waar ook met de juan gemanipuleerd wordt om de concurrentiepositie en daarmee de economie booming te houden.
    Aad Enthoven.

  57. jos bogers 25 oktober 2011 at 14:59 #

    Er zitte te veel onbekwame mensen in euro parlement (en lands-parlementen) . Het (financiele) niveau is veel te laag. 99,5% snappen helemaal niet waar ze het over hebben, maar ze mogen (of zelfs moeten) er wel over stemmen.
    Ik denk dat Griekenland er heel wijs aan doet om failliet te gaan. Binnen enkele jaren draaien ze dan weer als een tierelier.

  58. marc visschers 25 oktober 2011 at 15:00 #

    is het gezien de komende inflatie en de onzekere toestand niet verstandig voor zeg mmar 25 % van je belegd vermogen in amerikaanse kwaliteitsaandelen te zitten?

    Gr, Marc.

  59. Aloys Scholl 25 oktober 2011 at 15:02 #

    Hallo Maarten
    Idereen spreekt over aandelen. Als Griekenland in faillissement gaat, wat gebeurd dan met de obligatie markt in Europa ?
    Groeten Aloys

  60. HJW Struver 25 oktober 2011 at 15:11 #

    Welnu Maarten, jouw visie is al heel lang ook de mijne. En hiervoor hoef je geen doorgewinterde econoom te zijn. Inderdaad, met een gezond stel hersenen en een rekenmachientje of telraam kon iedere middelbare scholier dit ook uitgerekend hebben. Rest nog één vraag: Hebben de verantwoordelijke politici ons nu al die tijd proberen te bedonderen, om welke duistere reden dan ook, of worden wij geregeerd en vertegenwoordigd door een stel incapabelen? In beide gevallen is er maar één conclusie te trekken: OPDONDEREN en plaats maken voor een eerlijke en terzake deskundige regering.

  61. Paul Ernst 25 oktober 2011 at 15:11 #

    Ik roep dit al meer dan 1 jaar. Eeen slechte 2e hands auto met veel te veel reparatiekosten. En dan ook nog een auto kopen zonder APK. Hoe kun je het verzinnen. Als ik niet aan mijn contributie verplichtingen bij mijn club voldoe dan sta ik zo buiten. Ja..ja je moet het maar kunnen verzinnen (heren van de EU). Wordt eens tijd dat wij deze bureau tijgers opdoeken die toch niet vooruitkijken en alleen maar een geldverslindende organsiatie bezetten met gebakken lucht. Want dat was het toch regeren.. vooruitkijken en handelen. Of is het zo dat er alleen maar centen uit onze zak getrokken wordt. De EEG was zo slecht nog niet!

  62. Dick van Steijn 25 oktober 2011 at 15:15 #

    Hallo Maarten.
    Allereerst bedankt voor je dagelijkse up-dates over de catastrofe die ons staat te wachten. Natuurlijk wist ik maanden geleden al dat het hele reddingspakket voor Griekenland zou uitdraaien op een fiasco. Alleen politici bleven maar koppig volhouden dat het zou gaan lukken hoe hoog de kosten dan ook. Niet dus. Morgen is “Big Bazooka Day” De D, ag waarmee de politiek hopeloos verdeeld, zal moeten komen met DE oplossing voor de eurocrisis. Die oplossing is er natuurlijk niet, we zijn failliet, punt uit. Mijn pensioen kan ik wel vergeten, werken tot ik sterf, verdampt zogezegd. Eruit stappen en zelf sparen mag niet, ik moet verplicht meebetalen aan iets wat ik vanaf het begin nooit heb gewild noch vertrouwd. Ik denk dat wij als land, Nederland dus, heel dapper moeten zijn en zelf eenzijdig uit de euro moeten stappen. Men roept dat de ramp dan niet is te overzien, maar ondertussen zitten onze banken en pensioenfondsen maar voor een klein percentage in de schuldpapieren van Griekenland. Wel zullen wij dan te maken krijgen met de economische wraak van een razend Duitsland en Frankrijk, maar volgens mij, als Poort van Europa hebben wij een aardige troefkaart achter de hand, we gooien de haven van Rotterdam op slot, al is het maar voor een week. Daarmee iedereen uitdagend, wat wilden ze doen dan? Tanks sturen? Wij zitten op een aardige gasbel en kunnen redelijk autarkisch gaan als het echt moet denk ik. Wat vind jij hier nu van? Sla ik de plank volledig mis, zijn de concequenties te erg om het niet te durven, of zijn we gewoon lafaards geworden??
    Graag hierop uw ongezouten mening.
    Vanuit Uden
    Met vriendelijke groet
    Dick van Steijn

  63. HenkR 25 oktober 2011 at 15:26 #

    “Iedere wet is zo goed als de afdwingbaarheid ervan”. Bij de start van de Eurozone werd afgesproken, dat de deelnemende landen geen groter begrotingstekort mochten hebben dan 4%? Zelfs sancties waren aan de orde. Gezien hun financiele positie hadden toen al Griekenland, en Italie, Portugal, Spanje en Ierland nooit toegelaten moeten worden. Alhoewel ieder jaar duidelijker werd, dat een aantal landen zich hier niet aan hield, werd er door de sterkere landen nooit iets aan gedaan. Zo konden ook de hebzuchtige banken zich te pletter kopen aan schatkistpapier, dat Nú niets meer waard blijkt te zijn. En de verantwoordelijke politici? Die kletsen maar door en durven geen echte beslissingen te nemen. En toch zou de Euro er sterker vanaf komen, als landen die de regels overtreden er gewoon uitgeschopt zouden worden. Dan hoef je alleen nog maar te controleren, of ze niet stiekem Euro’s blijven drukken/slaan. De economische wereld zou hier veel positiever op reageren, dan op het besluiteloze gepruts van nu. Gewoon een kwestie van moed tonen en één keer door de zure appel heenbijten. Eén rot land eruit gegooid is ook een goede les voor de andere zwakke broeders in de Euro-club.
    Maar ja, wie ben ik? Ik mag in alle gevallen de rekening blijven betalen…..

  64. bert ensing 25 oktober 2011 at 15:28 #

    beste maarten

    in goud kun je niet wonen,noch kun je het eten.Maw/ de huidige goudprijs is een bubble,die slechts duurt zolang de crisis niet is opgelost, en nu reeds ver boven z’n nominale waarde noteert. mede gelet op de grote aanwezige , ontgonnen en onontgonnen reserves lijkt mij investeren in goud nu geen goed idee. Wel heb ik vertrouwen in grond , als produktiefaktor maar ook als schaars goed t.a.v. de expanderende vraag naar meer. Lijkt jou ook niet?

  65. Jan 25 oktober 2011 at 15:31 #

    Griekenland heeft ALTIJD alles en iedereen belogen. Vanaf het paard van Troje (wat we nu binnenhalen) tot heden de gezamelijke politieke ‘macht’ binnen de EU.
    Veel economen hebben gewaarschuwd, politici wisten het beter en hebben de Grieken toegelaten tot de EMU. Nu willen de mensen die ons alle problemen hebben gegeven het ook oplossen. E

  66. Johannes Bal 25 oktober 2011 at 15:36 #

    Geachte Maarten Verheyen,

    Dus onze minister van financien, Jan, (K) Cees de Jager zit er falikant naast.
    Hij predikte toch dat het beter zou zijn Griekenland uit de penairie te helpen
    in plaats ze te laten zinken. Onparlemetair: verzuipen.

    Mijn beste Groeten

  67. tuncay 25 oktober 2011 at 15:37 #

    Dag Maarten,

    Ik wil je eerste vertellen dat ik met veel pleizier je commentaren lees.

    Ik bezit op dit moment geen aandelen maar gezien de sombere uitzichten, vooral voor de financials, een put op ING zou dat niet zo’n slecht idee dacht ik. Toch?

    Groetjes,

    Tuncay

  68. willem van de meeberg 25 oktober 2011 at 15:41 #

    hoy, een reactie van mij.. ik ben blij dat ik geen aandelen bezit.. MAAR een eilandje kopen in GRIEKENLAND? met onder de grond daar? GOUD ik zou me rot scheppen,hier helpt het niet..water geven aan mijn GELD BOOMPJE…het groeit niet… ministerie bedankt dat WIJ ook moeten inleveren als griekenland zegt o.a. BEDANKT nederland , duitsland , frankrijk en de andere eurolanden gr. willem

  69. Dejagere Eddy 25 oktober 2011 at 15:58 #

    Hallo;ik heb een belangerijke vraag waar velen mee zitten want het isinvele artikels onduidelijk of verwarrend.De verliezen op de Griekse staatsobligaties tot 60 procent is dit enkel de banken die deze 60 verlies gaan lijden of gaat de gewone man die ook Gr.staatsobl.heeft ook dat verlies hebben?Ik volg al uw al uw adviezen op de voet en had daarom graag van u uitsluitsel.M.v.g.Eddy.

  70. w.g.kuder 25 oktober 2011 at 16:00 #

    Dit bericht find ik goed!!!

  71. Tonnie van der Laan 25 oktober 2011 at 16:24 #

    Van mij mag het nu wel want dit gaat ons veel geld kosten.Wij moeten de broekriem aanhalen en de Grieken wil niet eens bezuinigen dat doet voor vele mensen pijn wij wel en zij niet dat is heel hard voor ons,Het had veel eerder moeten gebeuren als de burgers het al aan zag komen waarom de grote heren dan niet moeten zij eerst met geld smijten voor zij het inzien.

  72. govert den toom 25 oktober 2011 at 16:24 #

    Griekenland gewoon failliet laten gaan , dit is gelijk voorbeeld voor al die andere landen
    die het niet goed dan, anders gaan die denken, we worden toch wel gered .
    Maar er is geen enkele president of minister , die dit durft te zeggen .
    Ze zij bang .

  73. mark de koster 25 oktober 2011 at 16:26 #

    hoi,

    wat ik alleen niet snap met al die landen die bij de EU horen. je moet toch eerst je papieren op tafel leggen en die moeten toch juist zijn neem ik aan alvorens je word toegelaten tot de EU. dat griekenland niet de eisen voldoet en dus zou afwenden op een rampverhaal later was waarschijnlijk al veel eerder te voorspellen.

  74. j.plomp 25 oktober 2011 at 16:42 #

    Een paar maanden geleden,heb ik voorgesteld om met Duitsland één land te vormen.De Grieken te laten verroesten met hun schulden.Wij werken hier tot 67 jaar,en zij ligge met 45 jaar lekker in de zon.De hele E.U.is te hoog gegrepen en zal nooit wat worden.Een brief van deze strekking is geplaatst in de Telegraaf.Groeten van J.P

  75. ballestra 25 oktober 2011 at 16:44 #

    HET WAS AL LANG OOK MIJN MENING AANGEZIEN DE GRIEKEN (EN OOK ANDEREN) NOOIT ZO MAAR OP STEL EN SPRONG HUN LEVENSWIJZE ZULLEN VERANDEREN OMDAT TOEVALLIG DIE GRAAIERS UIT BRUSSEL EN DE IMF DIT ZO GRAAG WILLEN
    WIJ ACCEPTEREN TOCH OOK NIET DAT ANDEREN ONS EVEN KOMEN VERTELLEN HOE WIJ ONS LEVEN EN GEZIN MOETEN RUNNEN?
    GEWOON FAILLIET LATEN GAAN EN ZELF OP DE BLAREN ZITTEN DUS UIT DE EURO (WAAR ZIJ NOOIT IN HADDEN GEMOETEN) EN TERUG NAAR DE DRACHME
    MET VEEL PIJN MAAR DAN OP HUN EIGEN GRIEKSE MANIER NET ALS DESTIJDS ARGENTINA EN KIJK NAAR HET RESULTAAT
    OF BEN IK SOMS TE NAIF EN SIMPLISTISCH INGESTELD?????

  76. maddens marc 25 oktober 2011 at 16:54 #

    Volledig eens met je artikel over Griekenland. De zelfde situatie in de tijd met Argentinie. Laat ze failliet gaan. Want bij het binnenkomen in de EU hebben zij hun bilan gefauceerd. Nu boeten Jammer voor de bevolking. Stop met het toestoppen van geldstroom naar incompetente landen.

  77. WK 25 oktober 2011 at 17:17 #

    Ik verkondig dit al sinds jaar en dag. En het gaat van kwaad naar erger (cf. de zoveelste Eurotop morgen). Eerst de Grieken straffen, dan de banken beschermen, en nu de landenratings behouden…. Erger in eigen vlees snijden kan niet, pardon, in het vlees van de belastingbetaler! En het bancair systeem dan? Daar is toch niets mis mee? 2008 was een ongelukje, niet onze schuld, de resultaten van de stresstests bewijzen dit toch? Dus kan alles bij het oude gelaten worden. Foei Europa!

  78. michel 25 oktober 2011 at 17:32 #

    beste Maarten,
    is de plotse uitbraak van goud naar 1700 manipulatie of het gevolg van het gekwakkel en de onbekwaamheid van onze Euro-leiders ?
    Is een terugval van het goud niet waarschijnlijk ?
    Ik vreesde eerder dat we gingen neerdalen naar een steunniveau rond 1450 punten.
    Of is de trein dan toch vertrokken voor een lange rit naar boven ?
    groeten
    Michel

  79. Don van der Deijl 25 oktober 2011 at 17:40 #

    Beste,

    Wat we allemaal eigenlijk al aan voelden komen met de komst van de euro blijkt nu uit te gaan komen.
    10 jaar geleden stond Zalm nog te verkondigen dat Griekenland solvabel en betrouwbaar was als partner in de EU.
    Iedereen weet ook nu dat het niet bij Griekenland blijft.
    Iedereen voelt het aankomen.
    We zien Spanje , we zien Italie .
    De Euro had ons nooit mogen overkomen.
    Zij hebben destijds de zaak al volkomen verkeerd ingeschat.
    Wij hadden een munt met Duitsland moeten nemen, desnoods met wat noordelijk gelegen landen er bij.
    Het is maar papier maar dit papier vertegenwoordigd een munt welke insabiel wordt.
    Krijgen we de Chinezen welke geen failiet Europa kunnen hebben daar geen afzetmarkt dus gaan ze steunen.
    Wel dat gaat ook niet Taiwan, de know how alles.
    Een boost had er voor kunnen zorgen dat er was geinvestesteerd in zulke bedrijven ipv in een land waar men met 55 met pensioen gaat.
    U heeft het vaak over goud wat geld waard blijft.
    5 jaar geleden zag ik al een bui hangen en wilde dit doen maar het werd mij door velen afgewezen.
    Nu zien we dat de mensen hun geld niet durven uit te geven en dat spreken me over miljarden.
    Mensen stellen het kopen van een nieuwe auto, een nieuwe TV uit en zo is de cirkel van de definitieve crisis een feit.
    Goud is niet meer te betalen, aandelen is geen optie meer.
    Ik voorzie chaos, protesten en oorlog.
    De geschiedenis toont aan dat dit een nare eigenschap van de mens is.
    Bijkomend probleem is dat we nu met veel meer zijn

    Mvr gr Don van der Deijl

  80. Henk Terpstra 25 oktober 2011 at 17:49 #

    Bedankt voor uw heldere informatie.
    Mijn buurman en ik , twee techneuten uit de shell en energie wereld zijn al een /twee jaar overtuigd dat de wereld failliet is.
    De blinde ego trippers in de politiek en banken maken er een puinhoop van.
    Het is opvallend dat je kunt beluisteren of een politiek figuur van voor of na de mammoetwet is. Uitzonderingen daargelaten.

  81. Jan Snijder 25 oktober 2011 at 18:33 #

    beste Maarten ik ben het helemaal met je eens en daar hoef je geeneens econoom voor te zijn, maar wij Beneluxers hebben maar zo weinig in te brengen,en een middel als massaal staken wat die grieken nu doen is niet de manier daar help je de economie alleen maar verder mee naar de kloten dus laten ze ook maar gewoon werken tot hun 67e jaar dat moeten wij ook en dan hoeven wij ook niet mee te betalen aan een grieks pensioen,en gooi ze maar uit de euro is de enigste oplossing en de goedkoopste.
    groeten J.Snijder Almere

  82. R. Schuurman 25 oktober 2011 at 19:33 #

    Politici zijn egotrippers, kortzichtig en beduivelen het volk, maar zelf komen ze niets tekort, het is:”IKKE IKKE IKKE en de rest mag stikken.

  83. S Goeleven 25 oktober 2011 at 19:45 #

    Geachte ,

    Bedoelt U nu werkelijk dat we al onze aandelen moeten verkopen.
    Sommige traders zeggen van vooral in aandelen te beleggen

    Vriendelijke groeten / Serge

  84. cis 25 oktober 2011 at 20:02 #

    http://www.zerohedge.com/news/guest-post-waiting-lehman

    ik denk dat dit misschien nog de meest correcte visie is… en dan is goud zeker niet slecht, omdat het zijn waarde behoudt. veel aandelen zijn volgens mij ook niet slecht. neem nu PBR of VALE of dichter bij huis, boskalis, dsm, umicore. toch allemaal niet duur gewaardeerd. graag je reactie.

  85. Lambert Swennen 25 oktober 2011 at 20:21 #

    veronderstel dat banken bankroet zouden gaan, dan zal de staat die beweert borg te staan, per spaarboekje 100.000 euro moeten ophoesten.Dat geld kan de staat onmogelijk betallen maar de gedupeerden zouden dan elk jaar 5 % terug krijgen en renteloos.Klopt dat of mag de bevolking dat niet weten?

  86. Marcel Stubbe 25 oktober 2011 at 20:40 #

    Ik vraag mij echt af of de Euro ooit nut heeft gehad, en als dat dan wel zo is, of hij nu nog nut heeft. Niemand heeft mij ooit met concrete voorbeelden voor mijn portemonnee uit kunnen leggen waarom het ding er moest komen. Het is beter voor de economie?!!??! Het is beter voor het bedrijfsleven??!?!!!? Die kreten hoor je constant, maar hoe en waarom precies verteld niemand. “Ja, het is makkelijker op vakantie….Dan hoef je niet meer om te rekenen” dat is het meest concrete wat ik ooit een “Deskundige” op TV heb horen zeggen.

    Ik geloof dat de politiek eigenlijk wil toegeven dat het hele idee Europa een fout was maar dat ze met man en macht aan het zoeken zijn naar een manier om dat zonder gezichtsverlies te kunnen stellen. Fouten toegeven is tenslotte politieke zelfmoord, en macht eenmaal verworven willen ze niet opgeven.

    Mijn vraag is dan ook moet Nederland zich nog langer inzetten, of liever moet de Nederlandse politiek nog langer met mijn geld en dat van mijn toekomstige kleinkinderen, smijten om dit waanidee in leven te houden?

    Vriendelijke groeten
    Marcel C. Stubbe

  87. S.C. Kalicharan 25 oktober 2011 at 21:00 #

    Wauw, China wacht op ons.

  88. janengelsman 26 oktober 2011 at 06:50 #

    26/10

    Beste Maarten,

    Wij eten en drinken zoals de Grieken,Ook ben ik een paar keer in Griekenland op vakantie geweest.
    Het is me nooit opgevallen dat ze veel spilzuchtiger zijn dan wij.
    Alleen is het zaak om in een restaurant je rekening goed na te tellen.
    Het enige verschil is de vaatwasser. Wij ruimen alles keurig op na de boel netjes afgewassen te hebben. En als er ooit iets breekt zeggen we verdullemekes!
    De grieken smijten na het eten hun bord over hun schouder tegen een muur aan sherven.En niet éen, maar die van voorgerecht,hoofdgerecht en toetje allemaal.
    Ja,zo moet je wel in de problemen komen.

    haveaniceday

    Jan en Sigrid Engelsman

  89. ivanke 26 oktober 2011 at 07:31 #

    de leverage van de Europese banken is nog groter dan die van de US.
    Kijk maar eens op youtube naar het heel goede “D’ou vient l’argent”.
    Banken en de politici sinds de jaren 80 verzieken den boel , maar waarom ook?
    Omdat ze zijn verkozen en wie heeft op zo’n partijen gestemd? Partijen die pre-pensioen, tijdskrediet, notionele interesten, voordelen voor ambtenaren om van te kotsen, allemaal zaken die onbetaalbaar zijn en wij krijgen de rekening. We zouden ook kwaad mogen zijn op die ambtenaar die op zijn 55 pensioen krijgt en tot zijn 105 zal leven omdat hij met moeite 30 jaar heeft gewerkt en wij moeten er 45 doen.

  90. Peter Meijer 26 oktober 2011 at 08:20 #

    Ja, faillissement was onafwendbaar en had dus al eerder moeten gebeuren. De hele kwestie, en niet alleen in Griekenland – Amerika is minstens zo erg, is dat niet “de tering naar de nering” wordt gezet. Dat moeten wij als gewone burgers immers toch ook; doe je dat niet dan duurt het niet lang of de problemen komen! Persoonlijk is mijn standpunt dat leningen alleen verantwoord zijn voorzover ze voor een bepaald doel aangegaan worden en je in staat bent binnen redelijke tijd af te lossen. Als landen daar ook zo op een gezonde manier mee omgegaan waren, zag het er nu heel anders uit!
    Enige waar men nu zo bang voor is, is inflatie. Dat is in feite helemaal niet erg, op voorwaarde dat wel de lonen de prijsontwikkeling volgen: Goed voor onze positie op de internationale markt, goed voor de restschuld van onze hypotheek, enz. Alleen wat minder voor banken en mensen die toch al teveel hebben, want waarom zo’n hoge bankrekening en beleggingen? – en die kunnen het wel hebben.

  91. Sam X 26 oktober 2011 at 09:42 #

    Het is duidelijk dat het kapitalisme, tot welzijn van enkelen (1 %)en tot nadeel van 99 % van de burgers in zijn huidige vorm afgeschreven is. En nu mag die 1 % nog eens oplossingen voorstellen om te zien hoe men uit deze toestand kan geraken, terwijl deze groep nog eens aan de kassa passeert om de toestand proberen op te lossen. Belachelijk gewoon.

  92. Willem Angel 26 oktober 2011 at 09:50 #

    Willem Angel 26-10-2011

    Er is een vergelijking te maken met, ziek zijn en het leven verlengen met medicijnen en men met het levenverlengen ook nog mee neemt dat er middels voortschrijdend inzicht en ontwikkeling er een medicijn wordt gevonden waarmee de kwaal afneemt en verminderd en men uiteindelijk weer op eigenkracht voortleeft of te beslissen voor ” de stekker eruit” en voor een direkte “dood” te kiezen, nl het failissement van Griekenland.
    Beter is om met het gezondmaken van Griekenland een les te trekken en kennis en iinzicht te ontwikkelen, welke blijkbaar voorheen niet of nagenoeg niet aanwezig was, en daarmee organisatorisch de EU in een versnellingsproces op orde te brengen. Als geldgever wordt het wat makkelijker om de zaken te ordenen waar de lokale overheid dat niet zal lukken .Dat wat op die wijze gewonnen kan worden in driejaar zou anders weleens meer dan 20 jaar aan tijd kunnen gaan vragen voordat men als een uni zover is dat we kunnen spreken van de verenigde staten van Europa. Met het failliet latengaan van Griekenland verspeeld men het moment waarmee het ideal van een verenigd Europa eens realisme kan worden. Wat overblijft is een opgeklopt BENELUX dat dan ook geen bestaansrecht meer zal hebben. We kunnen het dan als een blikje uni gaan vergelijken met een heleboel eilandjes ,niet gescheiden door water maar door dunne grenzen met het historische gegeven doorlopend conflicten en oorlogen en tegenstellingen die door nationalisten in leven worden gehouden.

  93. Maarten Verheyen 26 oktober 2011 at 10:19 #

    Wow. Zeer veel reacties. Het thema leeft precies :-)

    Ik ga hieronder in het kort de meest gestelde vragen beantwoorden:

    1. Is het nu een goed moment om goud bij te kopen?

    Persoonlijk wil ik ook graag wat goud bijkopen maar doe het nog niet. Ik ga ervan uit dat goud en zilver meegesleurd zullen worden in liquidaties op de markten. Daarvan wil ik profiteren om te kopen.

    2. Stapt Duitsland uit de euro?

    Dat is een mogelijkheid waar ik rekening mee hou. Er moet iets gebeuren. De Duitsers hebben een totale andere visie dan de rest van de Europa en Merkel ligt op ramkoers met Sarkozy en nu ook Berlusconi.

    Duitsland wil een sterke euro, anderen willen printen. En hoe langer de crisis duurt, hoe groter de tegenstellingen.

    Nog een reden om niet teveel euro’s aan te houden, lijkt me.

    3. En hyperinflatie?

    De kans is groot dat deze crisis eindigt met zeer zware inflatie. Misschien wel hyperinflatie. Maar wanneer we dit precies zullen zien, is moeilijk te zeggen.

    Centrale banken hebben veel geld geprint maar aangezien de appetijt voor nieuwe leningen beperkt is, zorgt dit niet voor inflatie.

    Weet wel dat hyperinflatie vaak een gevolg is van een valutacrisis. Als iedereen straks vreest voor het voortbestaan van de euro en de munt dumpt, moeten we vandaag op morgen meer betalen voor alles wat we importeren (olie onder andere). Dat leidt tot inflatie!

    Kijk naar Ijsland. Het land ging failliet, de munt ging onderuit en hyperinflatie teisterde het land. Letterlijk van vandaag op morgen in dit geval.

    4. Waarom geen aandelen?

    Als we met zijn allen boven onze stand hebben geleefd, dan betekent dit ook dat de bedrijfswinsten onder druk komen te staan als we straks de broekriem moeten aanhalen.

    Mensen, we spreken hier over volledige landen die dreigen om te vallen. We hebben het over honderden en duizenden miljarden aan spaarcenten die in rook dreigen op te gaan.

    Als dit scenario zich afspeelt, is er dan iemand die denkt dat bedrijven het even goed kunnen blijven doen als vandaag?

  94. Menzo 26 oktober 2011 at 10:33 #

    De analyse lijkt mij juist. Hoe anticiperen we hierop? Als er een grote vraag naar cash ontstaat, zal men al het andere (aandelen, onroerend goed, maar ook goud) willen converteren naar cash.
    Cash (euro’s) aanhouden dan maar?

  95. Leendert 26 oktober 2011 at 10:53 #

    Beste Allemaal,
    Anderen je bezit laten beheren wordt steeds gevaarlijker. Men denkt dat het hun bezit is, leeft ervan en stelt later dat het systeem hapert en je niets terugkrijgt.
    Als er een rotte appel in de fruitschaal ligt, moet om de rest te redden, deze worden verwijderd uit de schaal. Dat is ingeworteld overleven. En inderdaad kun je in goud niet wonen of het opeten. Je hebt alleen wel een ruilmiddel nodig om te kunnen bieden als je een brood wilt hebben. Ook je geld op de bank zal op enig moment, als het systeem gaat haperen, niet meer op te nemen zijn. Wellicht geldt dat dan voor alle valuta in de wereld. China begint nu ook te klagen over Europa omdat de afzet hapert. Op de bank krijg je nu voor je geld +/-2,7 % ?. De risicodekking voor het behoud van waarde kost dus 2,7% als je het opneemt. Inflatie was er altijd al, en wat wordt het dan ? Dus, in het land der blinden is eenoog koning. Zeker als je wel een ruilmiddel in handen hebt… Een soort premie van 2,7 % voor afdekking van risico’s dus. In het scenario van Maarten komt er een tijd dat er weer ruilhandel ontstaat. Een brood voor een pakje sigaretten. Maar als iedereen nu snel geld veilig stelt door het op te nemen en thuis te bewaren, dan hebben we nog maar een klein gedeelte. Alleen we het erg langzaam doen heeft de bank de tijd uit het systeem te kruipen , alles voor iedereen veilig te stellen en zelf verder te kunnen als nieuwe start met veilige uitleningen. Alleen is het historisch zo dat men het toch snel opneemt. Dan kun je alleen de bakker nog betalen met een pakje sigaretten. Wellicht een rare visie van mij, maar ik heb dit systeem niet ontworpen en probeer te overleven nu anderen die mijn geld geleend hebben, zeggen het niet terug te kunnen betalen. En het gaat gewoon over mijn pensioengeld dat ik zelfstandig heb moeten opbouwen. Er zijn overigens al lang andere economische denkwijzen, zelfs met milieukoppeling. Bekend is ook dat alleen met een enorme dip je naar een ander systeem evolueert. Dat gebeurt vanzelf. Door het economisch gedrag van de massa. Wellicht staat dat nu te gebeuren. Ik ga uitgaven reduceren. Huis afbetalen en de rest veiligstellen om brood te kunnen kopen.
    Leendert.

  96. Rob 26 oktober 2011 at 11:13 #

    Griekenland is failliet maar zijn de Grieken dat ook?

  97. Manfred 26 oktober 2011 at 13:56 #

    Allen,

    Griekenland moest vallen om de aandacht van de USA weg te houden…
    Kijk naar de volgende video:
    http://youtu.be/t6a1DZR1u5M

    Groet, manfredkvh

  98. Henri Delouw 26 oktober 2011 at 15:14 #

    Dit kreeg ik vandaag binnen:

    http://xandernieuws.punt.nl/?id=643529&r=1&tbl_archief=&

    http://xandernieuws.punt.nl/?id=643277&r=1&tbl_archief=&

    dit stemt tot nadenken…gr…Henri

  99. Hans 26 oktober 2011 at 16:09 #

    Maarten,

    dank je voor je fantastische werk. Mag ik je een vraag stellen?
    Waarom houd je voor die 50% USD aan, en niet CHF?

    Ik ben in ieder geval ook van plan goud te gaan kopen.
    Dank je wel, een heel mooie dag gewenst
    Hans

  100. Mark 26 oktober 2011 at 18:37 #

    Beste Maarten,

    Snap het niet goed, je zegt al geruime tijd om goud te kopen !
    en nu zeg je zelf “Ik doe het nu nog niet” ???

  101. Maarten Verheyen 26 oktober 2011 at 18:45 #

    @Marc: ik bezit al goud sinds 2007 maar wil graag bijkopen. Het is dat bijkopen waar ik nu nog even mee wacht. maar ik heb reeds een mooie positie.

  102. Maarten Verheyen 26 oktober 2011 at 18:46 #

    @ Hans: CHF is vastgeklikt aan de euro. Kan je net zo goed euro’s bezitten

  103. Dejagere Eddy 26 oktober 2011 at 19:32 #

    Ik las vandaag in de krant het laatste nieuws dat de Grieken massaal goud inkopen op dit moment.Zijn de Grieken dan echt veel slimmer dan de andere europeanen?Zo ka de Griekse staat niet meer aan het geld van de gewone griek die snel zij euros in goustaven omzet.Slimme gasten die Grieken.

  104. jairry paragh 26 oktober 2011 at 21:29 #

    Allang een actie van een rotzooi fractie.Er komt nog meer voor dat zij zullen komen tot bekeer,zei een heer.

  105. fernando 28 oktober 2011 at 10:14 #

    als Griekland, 551 milhard nodig heeft is dat meer dan 50.000 euro p. inwoner hoe kan dat nou?

  106. Win de schepper 28 oktober 2011 at 10:23 #

    maakt het verschil uit of je goud koopt in munten of baren?

    een leek

  107. Maarten Verheyen 29 oktober 2011 at 14:49 #

    @Win: maakt niet zoveel verschil. Munten noteren wel soms met premies waardoor je extra kan winnen door te kopen met lage premie en te verkopen met hogere premies. Bovendien kan je met munten later makkelijker in kleine pakketjes verkopen. Wie 1Kg goud in een staaf koopt, moet die inééns verkopen.

  108. confuus 29 oktober 2011 at 22:18 #

    het gaat niet alleen om geld, was het maar waar, dan was het zo opgelost, het gaat om cultuur..de europese cultuur

  109. hans 30 oktober 2011 at 11:12 #

    De navo is bezig met wereldoorlog 3 http://nieuwsbreker.punt.nl/?id=643857&r=1&tbl_archief=& en de Eurozone is ingestort http://nieuwsbreker.punt.nl/?id=643856&r=1&tbl_archief=&

  110. MACHTBOX 30 oktober 2011 at 21:19 #

    bedankt maarten.. ik brouwt nog meer stekelijke opmerkingen leuk dat je vorige plaatste in je BLOG..

  111. Denis Ruiz 3 november 2011 at 14:29 #

    Beste Maarten,
    U zegt geen aandelen meer.
    Heeft Smart Capital nog een nut ?

  112. Maarten Verheyen 4 november 2011 at 08:54 #

    @Denis: SMART Capital heeft een andere benadering. Hier gaat het om “value investing”. Dan ga je vooral kijken hoeveel een aandeel intrinsiek waard is en je koopt als de beurskoers ver onder die waarde ligt. Je probeert hier dus niet de beurs te timen of rekening te houden met macro-economische omstandigheden.

    Ik doe dat vandaag echter wel om de simpele redenen dat de macht van de centrale banken en overheden zo groot is geworden dat zij eigenlijk alles sturen en bepalen. Het gaat dus niet alleen maar om individuele aandelen voor mij maar vooral om het macro-economische plaatje.

    In een “normale” economie zou ik echter veel meer op individuele bedrijven inzoomen.

    Lees ook hetgeen Bart De Schutter daarover schreef:
    http://www.beurs.com/2011/10/11/value-investing-tijdens-een-systeemcrisis/6700

  113. B.S. van Bevervoorde 7 november 2011 at 19:07 #

    Een horror-scenario voor de EU
    Omdat de EU de hoop niet op wil geven om Griekenland binnen boord te houden, gaan de EU en de ECB door met miljarden euro’s in deze bodemloze put te storten. Dit omdat Griekenland beloofd heeft zijn best te doen om de vereiste hervormingen en bezuinigingen door te voeren. Griekenland kan hier nog wel jaren mee door gaan totdat de meeste veranderingen ingevoerd zijn. Zij kunnen dan zeggen dat zij hun best gedaan hebben maar dat zij geen andere optie hebben dan alsnog failliet te gaan. De Noordelijke EU-landen zijn dan leeg gezogen en kunnen naar hun geld fluiten. En de Griekse politici kunnen dan tegen het volk zeggen dat zij onder druk van het IMF zich zo goed mogelijk voorbereid hebben op de herinvoering van de drachme. Wie volgt?

  114. WIN DE SCHEPPER 8 december 2011 at 20:06 #

    als je goud in een kluis bewaart en die bank gaat failliet, is dan je goud safe?

Trackbacks/Pingbacks

  1. Het reddingsplan aan stukken gereten - 28 oktober 2011

    […] deze week schreef ik al dat het financieren van Griekenland alleen al 551 miljard euro zou kosten. Vandaar dat een default nodig […]

  2. Het reddingsplan aan stukken gereten - Edelmetaal-Info - 28 oktober 2011

    […] dan nog stel ik mij de vraag of 1.000 miljard euro genoeg is. Eerder deze week schreef ik al dat het financieren van Griekenland alleen al 551 miljard euro zou kosten. Vandaar dat een default nodig bleek.  Maar nu zou 1.000 miljard euro wel genoeg zijn om alle […]

Geef een reactie