Punch International: intrinsieke waarde halveert

De intrinsieke waarde van een aandeel schommelt over het algemeen niet zo veel. Maar bij Punch International ligt dat toch even anders. Het constant geschuif met participaties en ondoorzichtige transacties verplichten je om bijna constant het rekenmachientje boven te halen.

Zo ook nu weer. Topman Guido Dumarey kondigde aan dat hij BBS en Punch Metals, twee dochters van Punch, verkoopt aan zijn persoonlijke holding Creacorp.

Alhoewel. Van een verkoop is eigenlijk nauwelijks sprake. Dumarey neemt de boel over, samen met wat verplichtingen, maar legt verder geen geld op tafel.

De Punch-aandeelhouders blijven achter met een minwaarde van 48 miljoen euro. Maar eigenlijk moeten de aandeelhouders blij zijn. De overgenomen activiteiten hebben geen waarde.

Het is een uitgelopen hobby van de topman. Hij heeft de aandeelhouders meegetrokken in een wild avontuur in de autosector en hij is nu grootmoedig genoeg om mea culpa te slaan en ons te verlossen van de miserie. Dumarey maakt zelfs plaats als CEO om het beeld kracht bij te zetten.

Maar uiteraard blijft Dumarey als grootste aandeelhouder EN voorzitter van de raad van bestuur de draaischijf bij het bedrijf. Hij heeft Wim De Blauwe, al jarenlang zijn rechterhand, benoemt tot CEO. Het is dus duidelijk wie hier aan de touwtjes blijft trekken.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik mij zwaar vergist heb in Punch International en Dumarey. Het aandeel werd benoemd tot één van mijn 5 favoriete aandelen voor 2009 maar staat als enige in de min.

Hoe kan het ook anders? Een bedrijf dat op een dergelijke manier van binnenuit wordt geplunderd, kan geen aandeelhouderswaarde creëren. Er is maar één aandeelhouder die beter wordt van deze deal, en dat is Dumarey zelf.

Zeker als je weet dat hij ook nog eens een terrein voor 12 miljoen euro heeft verpatst aan Accentis, een andere (voormalige) dochter van Punch Intl. Ik zet “voormalig” tussen haakjes want inmiddels gingen de aandelen van Accentis weer naar een andere dochter, Punch Graphix.

Het Punch Graphix dat enkele jaren geleden in Engeland naar de beurs werd gebracht maar een tijdje later voor een prikje een de-listing kreeg.

Als je nu helemaal niet meer kan volgen, dan neem ik je dat niet kwalijk. Maar het is het leven zoals het is bij Punch. Een constant geschuif met aandelen en activa.

Maar ik wil het nog even met je hebben over de laatste transactie. En de invloed daarvan op de intrinsieke waarde. Ik moet wel zeggen dat ik nog maar weinig vertrouwen heb in de correctheid van alle cijfers. Het is een beetje giswerk geworden. Er zijn zoveel deals geweest de laatste tijd dat het amper nog duidelijk is wat Punch Intl. bezit en hoeveel schulden er achterblijven.

Ik doe een poging. Hou in het achterhoofd dat ik nauwelijks 3 maanden geleden de intrinsieke waarde nog becijferde op 92 miljoen euro (38,7 euro per aandeel).

Een flink deel van de intrinsieke waarde, 55 miljoen om precies te zijn, kwam op rekening van Punch Automotive. Ik vond dat een conservatieve waardering omdat de automobielactiviteiten gewaardeerd werden tegen slechts 1 keer de cash flow van het topjaar 2008.

Vandaag blijft van Punch Automotive enkel nog Punch Powertrain over. Aangezien Punch Powertrain zopas nog 30% van de aandelen verkocht aan LRM voor 7 miljoen euro, kunnen we deze waardering aanhouden om de waarde te bepalen. Het belang van Punch (70% dus) is bijgevolg 16,3 miljoen euro waard.

Een schril contrast met de 55 miljoen van enkele maanden geleden, nietwaar? Het geeft je ook een idee van de omvang van de bankroof. Meteen wordt ook duidelijk waar de minwaarde van 48 miljoen die Punch Intl. realiseerde op de “verkoop” van BBS en Punch Metals vandaan komt.

We gaan verder. De 2,7 miljoen aandelen Punch Telematix hebben een marktwaarde van 4,7 miljoen euro. De 19,8 miljoen aandelen Punch Graphix zijn 26,1 miljoen euro waard.

Allemaal samen komen we zo aan 47,1 miljoen euro of 19,8 euro per aandeel.

Conclusie: na de verkoop van BBS en Punch Metals aan Creacorp, is de intrinsieke waarde van Punch Intl. nagenoeg gehalveerd!


Share it.

Mijn beste inzichten dagelijks in je mailbox?

Iedere dag opnieuw deel ik mijn beste ideeen met je. Ik waarschuw je voor de gigantische risico's en ik laat je zien hoe je zelfs in deze donkere tijden geld kan verdienen.

Vul hier je e-mailadres in
100% Privacy. I will never spam you

132 Responses to Punch International: intrinsieke waarde halveert

  1. rik 7 juli 2009 at 09:51 #

    Zouden de bedrijfsrevisoren hier wel degelijk hun werk degelijk uitvoeren? Het is een schande dat dit allemaal kan gebeuren, dan zal men verwonderd zijn dat de kleine belegger afhaakt….!

  2. a.j.m.de kort 7 juli 2009 at 10:03 #

    ik doe mee met het aanvechten van genoemde transacties.

  3. bosmans 7 juli 2009 at 10:11 #

    de volgende L:H gelukkig ben ik daar op tijd uitgestapt en goed geld verdiend,maar voor punch geef ik het op dat zijn er voor de vuibak.

  4. jurgen craeye 7 juli 2009 at 10:11 #

    ik ben ook aandeelhouder van Punch International. Allesbehalve leuk om het aandeel zo te zien kelderen. Dumarey, ik geloof er eerlijk gezegd niet meer in.

  5. luc willems 7 juli 2009 at 10:15 #

    Ik vind de heer Dumarey Guido een ordinaire oplichter .

    Ik begrijp niet dat zulke praktijken wettelijk zijn .

    Zijn plicht is elke bestolen aandeelhouder te vergoeden.

    Daarom graag bundeling van krachten .

  6. Knelange 7 juli 2009 at 10:16 #

    Ik doe mee met het aanvechten van genoemde transactie

  7. Knelange 7 juli 2009 at 10:16 #

    o.k.

  8. Knelange 7 juli 2009 at 10:17 #

    het is een slechte zaak

  9. Pladijs 7 juli 2009 at 10:31 #

    Op uw advies kocht ik 100 aandelen, voor zoveel als het waard is – count me in.

  10. Vanwinsen Jan 7 juli 2009 at 10:32 #

    Ik heb op uw aanraden van de 5 topaandelen halverwege vorig
    jaar Punch International gekocht. Zoals alle aandelen is
    Punch ook gedaald in oktober. Maar het blijvende dalen
    gaf toch aan dat er iets niet pluis zat. Pas vorige week
    verneem ik zoals vele anderen dat de CEO is opgestapt en
    enkele onderdelen van het berdijf heeft meegenomen. Zoals
    je schrijft blijven de cijfers giswerk. Wat is wat waard?

  11. J. ter Braak 7 juli 2009 at 10:41 #

    Ik doe ook mee met het aanvechten

  12. Vanwinsen Jan 7 juli 2009 at 10:42 #

    Halverwege vorig jaar heb ik een van je top5-aandelen gekocht.
    In het najaar zijn alle aandelen gezakt maar Punch bleef maar
    zakken. Accentis compenseert ietwat het verlies maar voor de
    rest is het giswerk wat daar aan de hand is; vorige week verneemt
    iedereen dat de CEO is opgestapt en enkele onderdelen heeft
    meegenomen. Hoe de structuur van de verschillende punch-onderdelen in elkaar zit en wat welk onderdeel waard is blijft een gissen

  13. E.D.S 7 juli 2009 at 10:45 #

    Heb nooit gelooft in deze boer uit holland,hij draait alles naar zijn eigen hand,en wordt er rijker van,zelf zijn eigen werknemers kan hij niet verdragen als ze de waarheid spreken over het bedrijf,mijn mening is er zeker geen geld insteken,voor mij is Punch een mot op uwe kop…

  14. Vanwinsen Jan 7 juli 2009 at 10:47 #

    Ik wil dat aanvechten om eens duidelijkheid te krijgen wat al die
    Punch onderdelen waard zijn en hoe die structuur in elkaar zit

  15. Bekaert Jacques 7 juli 2009 at 10:50 #

    Ik weet niet of het veel zal uithalen maar als we niks doen komt hij ( Dumaret ) er zeker met weg . Ik sluit mij aan om de transacties aan te vechten , want deze situatie getuigt van een totaal gebrek aan respect voor de aandeelhouders als hij er uberhaubt al heeft gehad.

  16. Schipper, J. 7 juli 2009 at 10:52 #

    In hoeverre kan de directie bedrijfsonderdelen vervreemden zonder in conflict te komen met hetgeen daaromtrent in de statuten is bepaald.
    Ik neem aan dat transacties naar de privéholding van de directeur-grootaandeelhouder “at arms length” hebben plaats gevonden.
    Nu daarover twijfel rijst,kan wellicht opgevraagd worden waaruit voor aandeelhouders blijkt, dat aan dat criterium voldaan is. Misschien verdient het aanbeveling om als aandeelhouders gezamenlijk opheldering over een en ander te vragen bij het bestuur van Punch Int. Het lijkt mij niet geheel onterecht, gezien het verval in waarde van de aandelen dat kennelijk veroorzaakt is door handelingen die niet primair tot de doelstelling van de vennootschap behoren, om daarmee niet te wachten tot de eerstvolgende veragdering van aandeelhouders. Ik zit met 1500 aandelen voorlopig op ruim 9 euro verlies per aandeel, maar ik had ook zelf een beetje meer huiswerk moeten doen toen ik uw advies tot investering in het fonds wat al te gemakzuchtig volgde. Aan de andere kant, een heleboel andere adviezen waarin ik u volgde en waarvoor nogal eens de tijd ontbrak om eigen afweging naast die van u te maken,zijn heel wat gelukkiger uitgepakt. Ook verlies hoort bij het spel. Overigens steun ik van harte informatieve actie richting Punch.

  17. VAN DIJCK L 7 juli 2009 at 10:53 #

    graag uw protest

  18. joran 7 juli 2009 at 10:58 #

    Hoe is het mogelijk dat een belegger zo wordt bedrogen?? Ik doe ook mee met het aanvechten van dergelijke dubieuze transactie!

  19. Lenaers Jos 7 juli 2009 at 10:58 #

    mijn steun heb je indien je actie wil ondernemen

  20. van Meurs 7 juli 2009 at 11:18 #

    ik deel je zorgen en doe mee met het aanvechten van deze deals

  21. claude 7 juli 2009 at 11:18 #

    @maarten: het is dus eigenlijk “een bankroof” van “activa die geen waarde hebben”? Maar die de aandeelhouders van Punch International wel verlost van een pak verplichtingen t.w.v minstens 15 mio €. Veel succes in de rechtbank.

  22. jan meganck 7 juli 2009 at 11:22 #

    ik doe mee met het aanvechten van deze transacties.
    Bestaan er dan geen instanties die daar toezicht moeten ophouden.
    Kan een aandeelhouder zomaar in het zak gezet worden?

  23. Logtman Denis 7 juli 2009 at 11:24 #

    Geachte,

    Ik ben in het bezit van 200 aandelen Punch International.

    Ik ga niet akkoord met de huidige gang van zaken.

    Groeten,

    Logtman Denis.

  24. johan 7 juli 2009 at 11:26 #

    Inderdaad meer dan het aanvechten waard. Modrikamen?

  25. john la Gordt Dillie 7 juli 2009 at 11:28 #

    idem

  26. JJ Vastiau 7 juli 2009 at 11:34 #

    Het minste dat de RvB van Punch kan doen is op een transparante manier uitleg verschaffen over wat er gebeurt.

  27. Walter Boermeester 7 juli 2009 at 12:07 #

    zoveelste slachtoffer in de rij gat akkoord met een forse protestaktie

  28. lucien 7 juli 2009 at 12:08 #

    beste beleggers en kleine aandeelhouders , het is een oud zeer
    CEO en marketing mensen kunnen nog altijd doen wat ze willen, als het goed of slecht gaat met de verkoop van producten ze hebben altijd een excuus , en verdienen er nog een goed salaris mee
    zolang belgie en de europa de wetgevingen op bedrijven niet strenger maakt dan zullen deze praktijken verder blijven gaan .
    maar de mentaliteit zal dan ook moeten wijzigen zowel bij de politieker als in het bedrijfsleven .
    laten we hopen dat het nog goed komt met punch

  29. André Luiten 7 juli 2009 at 12:26 #

    Ik ondersteun graag de actie tegen de Punch-manipulaties

  30. Willem 7 juli 2009 at 12:34 #

    Sluit me aan

  31. Pierre 7 juli 2009 at 12:35 #

    AUB laten we hier allen fel tegen protesteren, de zoveelste in de rij van ordinaire Hoge Boorden OPLICHTING.
    Doe zeker en vast mee om dit aan de kaak te stellen.

  32. A. de Jong 7 juli 2009 at 12:47 #

    aanpakken die eigenheimer!

  33. Compernolle Yvan 7 juli 2009 at 12:55 #

    Het is echt ongelooflijk hoe de kleine aandeelhouder meer en meer bij de neus genomen wordt….
    Wat hebben wij nog te zeggen???
    Protest is hier op zijn plaats, maar haalt het wat uit???

  34. Compernolle Yvan 7 juli 2009 at 12:55 #

    Het is echt ongelooflijk hoe de kleine aandeelhouder meer en meer bij de neus genomen wordt….
    Wat hebben wij nog te zeggen???
    Protest is hier op zijn plaats, maar haalt het wat uit???

  35. jan balcaen 7 juli 2009 at 13:25 #

    Pure diefstal. Kan niet.

  36. A. van Dijck 7 juli 2009 at 13:34 #

    Na het lezen van 5 favoriete aandelen voor 2009″ door Maarten Verheijen ik ben ook ik aandeelhouder van Punch International geworden. Ik weet niet of het veel zal uithalen maar als we niks doen komt hij ( Dumaret ) er zeker mee weg . Ik sluit mij aan om de transacties aan te vechten , want deze situatie getuigt van een totaal gebrek aan respect voor de aandeelhouders en ik denk dat hij er ook schijt aan heeft hoe wij over hem denken. Ik ben bang dat we gewoon naar onze centen kunnen fluiten.

  37. A. van Dijck 7 juli 2009 at 13:35 #

    AUB laten we hier allen fel tegen protesteren, de zoveelste in de rij van ordinaire Hoge Boorden OPLICHTING.
    Doe zeker en vast mee om dit aan de kaak te stellen

  38. Frits Mahr 7 juli 2009 at 13:48 #

    Het is mij volkomen onduidelijk waarom een beurscommissie hier niet op reageert en waarom de aandeelhouder hier niet door het betreffende bedrijf via een site voortijdig geinformeerd wordt.Bij een gezamelijk protest sluit ik mij dan ook zonder meer aan.

  39. roel 7 juli 2009 at 14:29 #

    Inderdaad, voer voor Deminor. Ik wil mijn aandeeltjes hier mee op de hoop werpen.
    Roel

  40. Mark Vandenberghe 7 juli 2009 at 15:01 #

    Onbegrijpelijkd dat zoiets kan. Wat gebeurde is een strafrechterlijk feit. Vraag is maar of het restant van Punch nu nog overlevingskansen heeft. Persoonlijk denk ik van wel. Echter, als de aandeelhouders massaal uitstappen wordt het een dodenmars.

  41. Paul Vanpoucke 7 juli 2009 at 15:06 #

    Volledig akkoord met uw idee om de zaak eens goed te ontrafelen.
    Op dit moment is er te weing echte informatie om te weten of we echt bedot zijn. Ook al wil ik het voordeel van de twijfel gunnen, maar de enige die alle informatie bezit is echter de grootste betrokken partij en kan dus perfect het laken naar zich hebben toegetrokken. De rest kan toch amper iets nazien. Dus graag eens alles laten narekenen en gepast ageren.

  42. R. 7 juli 2009 at 15:13 #

    ik doe mee

  43. peter 7 juli 2009 at 15:15 #

    Ik bezit ook een pakketje aandelen van Punch internat., aangekocht enkele dagen voor er aandelen accentis voor werden bijgegeven. Ik betaalde toen 33 euro/stuk. Voel me zwaar bekocht met beide paketten.
    Wil zeker aansluiten bij een klacht

  44. wcm 7 juli 2009 at 15:18 #

    dat kan toch allemaal niet meer , ik doe mee om dat teniet te doen

  45. Maderit 7 juli 2009 at 15:18 #

    Akkoord om krachten te bundelen. Zoiets kan toch niet!

  46. jacques 7 juli 2009 at 15:35 #

    Hi,Doe zeker mee met een gezamelijk protest.

  47. Frans 7 juli 2009 at 15:53 #

    Wie kan er nog vertrouwen hebben in gelijk welke ondernemer,geen wonder dat er zoveel beleggers zijn die afhaken. Bij het weerleggen van al die mooie cijfers in uw uiteenzetting van het bedrijf ben ik er ook voor de zoveelste maal ingelopen.Spijtig voor u Maarten want u bent eveneens slachtoffer.Het zou wel eens moeten gedaan zijn met al die praktijken. maar HOE???kan daar iets aan gedaan worden.

  48. Marc VAN ASSCHE 7 juli 2009 at 16:47 #

    Het wordt van langs om slechter met het beursgekwaak. Uiteraard doe ik mee. Dit kan niet. Dit ondermijnd alle vertrouwen.

  49. Marc VAN ASSCHE 7 juli 2009 at 16:48 #

    Het wordt van langs om slechter.
    Na Fortis, na Metris, nu dit.

    Uiteraard doe ik mee. Dit kan niet.
    Dit ondermijnd alle vertrouwen.

  50. Insider 7 juli 2009 at 17:02 #

    Deze Guido heeft ons al eens in het zak gezet rond de zaak met Alturion. Alturion had net een mega deal verloren in de GPS wereld, maar in de forecast van Punch Telematix werd wel nog gerekend met deze “verloren” omzet.
    Oplichting 1ste klas, toen al. Gewoon om het aandeel-potentieel niet te ondermijnen

    Later kwam Puncht Telematix wel met een omzetwaarschuwing, maar dat was ruime tijd na die vreemde overname van Alturion, en zeker en vast ruim na het tijdstip waarop Alturion ingelicht werd deze deal verloren te hebben.

    Een rad voor de ogen draaien van investeerders is niet ongebruikelijk bij Punch

  51. Jaak 7 juli 2009 at 17:10 #

    Ik heb ook aandelen gekocht van Punch en kan moeilijk begrijpen dat een bedrijf welk op de beurs staat genoteerd zomaar kan handelen. Het lijkt mij in feite gewoon een vorm van oplichting wat trouwens het laatste jaar veelvuldig voorkomt. Kijk maar naar de graaicultuur bij Fortis. Uiteindelijk ziet de aandeelhouder z’n centen verdampen en krijgt hij als mededeling dat dit het risico is van beleggen in aandelen. Oplichting moet bestraft worden en kan ook niet onder de mantel van de beurs worden bedekt.

  52. J.K. Dominicus 7 juli 2009 at 17:25 #

    geheel eens met het bovenstaande, Hoe is het mogelijk, dat dit gebeurd, JKD

  53. Reyniers Eric 7 juli 2009 at 17:26 #

    Het is slechts een habbekrats wat ik kocht aan Puinch aandelen, aangezien ik een zeer ver doorgedreven spreiding heb. Wat hier gebeurd is werkelijk schandalig. Zulk een bedrijf moest zich schamen over zijn gebrek aan respect voor zijn aandeelhouders. Waarom ben je dan eigenlijk nog genoteerd op de beurs ?

  54. Kevin 7 juli 2009 at 17:38 #

    Ik ben het eens met maarten en oneens met de gang van zaken bij punch.
    Er moet iets gedaan worden tegen de graai van dumarey.

  55. ML 7 juli 2009 at 18:27 #

    Punch International is een pure holding geworden met weinig eigen activiteiten. Alles is er uit gehaald.

    Wat met motive gebeurd is, is absolute diefstal. Cijfers zijn niet beschikbaar, er is geen objectieve waardering gebeurd (behalve dan door bevriende accountants) en de beurskoers toont voldoende aan wat de markt ervan denkt na een bijna-halvering van de beurskoers: DIEFSTAL.

    Hier is actie nodig!

  56. Andries 7 juli 2009 at 18:28 #

    Op jouw advies in oktober Punch gekocht. Dit aandeel heeft me geen plezier opgeleverd. Na afsplitsing van Accentis in december ging het nog steeds verder bergafwaarts. Vandaag staat dit aandeel t.o.v. mijn aankoop op 66% in de min!!!! Levert het bedrijf nog wel renderende arbeid of diensten? De echte eigenaar kan het in ieder geval niets interesseren. Hij heeft zijn schaapjes op het droge. En de aandeelhouders? Die zijn er voor de vorm. Wat een arrogantie. Aanpakken zulke figuren!!

  57. Pieter A Duijser 7 juli 2009 at 19:38 #

    Ik weet niet wat er in de statuten staat van Punch International, maar ongetwijfeld heeft de boosdoener het juridisch gelijk aan zijn zijde. Niettemin ben ik met u van mening dat wij als aandeelhouders een dergelijke handelswijze niet ongestraft kunnen laten passeren. Ik sluit me gaarne aan bij u resp diegenen de zaak aanhangig maken.

  58. Ton 7 juli 2009 at 19:42 #

    Ik ben aandeelhouder en beschouw deze actie als een criminele handeling t.o.v. de aandeelhouders. Ik steun iedere activiteit, gericht op het, indien nog mogelijk, voorkomen van de deal.

  59. Raymond 7 juli 2009 at 19:45 #

    Ik ben de (gelukkige) bezitter van gelukkig maar 50 aandelen, wel gekocht aan 27.82 voor de splitsing met accentis. Zowel Punch als accentis maken de verwachtingen niet waar. Alleen een serieuze doorlichting en een strenge controle kunnen misschien nog iets redden.
    Ondertussen verliest het aandeel waarde en ( verdient) de hoofdaandeelhouder geld, waar komt dat vandaan, een begrijf dat niet groeit en geen aandeelhouderswaarde creeert is gedoemd te verdwijnen.
    Voor het zover komt wil ik graag zien dat er verantwoording afgelegd wordt aan alle( ook de kleine) aandeelhouders en verlang ik een raadpleging bij ingrijpende wijzigingen in de bedrijfsstruktuur.
    De kleine man staat alleen sterk als wij de krachten bundelen, wie is daartoe bereid?

  60. rik 7 juli 2009 at 19:48 #

    Het doet al jaren de ronde dat de voormalige CEO een cowboy en een lijkenpikker is; het zijn de analisten die hem hebben groot ‘geschreven’, wellicht omdat ze zich door hem in het ootje (gaarne) lieten nemen; voor mij hoeven aandelen niet meer: als je al in een bedrijf gelooft voor de lange termijn en het bedrijf kent tijdelijk een dipje, dan worden je aandelen je ontfutseld tegen een belachelijke prijs. De overheid heeft wetten gemaakt op de maat van de witteboordcriminelen, die elkaar kennen van de Vlerick-school! De analisten eten hun brood en schrijven dus ook hun woord.

  61. clement 7 juli 2009 at 20:05 #

    Dumarey is niet alleen een egocentrische driftkikker die mensen neerslaat, maar ook een schaamteloze oplichter die zomaar aandeelhouders onder de voetmat veegt.Zoiets zou niet onbestraft mogen blijven.

  62. martien okkerse 7 juli 2009 at 21:00 #

    ben het er helemaal me eens er zou meer transparantie moeten zijn

  63. Jan 7 juli 2009 at 21:07 #

    Beste Maarten,

    ook ik heb op jouw advies (gelukkig zijn deze meestal zeer goed!) 50 aandelen Punch gekocht á 30,95.
    De investering is nu verdampt van 1547,50 naar 617,00
    Tel ik daarbij de waarde van 8100 stuks Accentis die nu 405,00 waard zijn, dan ben ik door het toedoen van de directie gedupeerd voor een bedrag van 525,50 of 34%.
    Dit is diefstal en oplichting en wordt kennelijk toegelaten??

  64. Rudi 7 juli 2009 at 21:43 #

    Ben ook aandeelhouder. Mij stoort vooral het gebrek aan transparantie – men kan zich hier niet ‘normaal’ omtrent informeren en wat men te lezen krijgt via de media is ook ver van de realiteit. Zij het beperkt – ik heb gespeelt doch verloren. Ik steun alleszins elk initiatief om dit soort praktijken in te dijken. Deze man zou geen gebruik mogen maken van wat de beurs aanbiedt. Laat iemand bewijzen of dit al dan niet oplichting is.

  65. parmentier 7 juli 2009 at 22:31 #

    ik heb ook aandelen van deze dief, een tweetal jaar gekocht op aanraden van de slimme van beurstips. Heb door deze man te volgen al meer verloren dan gewonnen en bij deze soort dieven hoeft men ook niet te zijn.

  66. Debieltje 7 juli 2009 at 23:54 #

    Met de hoop dat je die zware vergissing alsnog kan rechttrekken via…Deminor of zo. Hoewel,…als zelfs CBFA en regering meehuilen(-heulen) met de maffiapraktijken van de bankiers. Hun(dat hele zogenaamd respectabele zootje) eerste bekommernis zal steeds zichzelf zijn; hun misleidend lokmiddel/uithangbord: “bescherming van de kleine Jan”. In die wereld kent men het woord ‘oplichting’ niet; daar noemt dat ‘Managment’.

  67. M.A.Cammaert 8 juli 2009 at 08:40 #

    Het is ongehoord wat hier gebeurt. Verkopen of houden nu?

  68. jerr 8 juli 2009 at 08:52 #

    te belachelijk voor woorden. dat dit gebeurt zonder enige toestemming van de andere aandeelhouders. de enige die er beter van word is>> …….

    dit kan en mag gewoon niet. je ziet je kapitaal gewoon slinken. en dat is dan ook na de deal met accentis! dat is ook een graaiaandeel geworden. ik hoop als de vastgoedmarkt aantrekt dit aandeel ook weer een normale waarde gaat krijgen! wat denk jij maarten over de waarde in de toekomst van accentis?

  69. Michiel Brumsen 8 juli 2009 at 09:30 #

    Ton zei gisteren “Ik ben aandeelhouder en beschouw deze actie als een criminele handeling t.o.v. de aandeelhouders. Ik steun iedere activiteit, gericht op het, indien nog mogelijk, voorkomen van de deal.”

    Beter kan ik het niet zeggen.

  70. Jaap 8 juli 2009 at 09:34 #

    Tja, wat zal ik zeggen? beleggen is risico nemen, zowel in marktomstandigheden als in het management van een organisatie. In principe moet het governance model ervoor zorgen dat er behoorlijk bestuur wordt gevoerd, maar 100% zekerheid dat een aandeel minder waard wordt heb je niet.

    Overigens gebeurt plunderen van bedrijven vaker, zowel uit onmacht als uit pure geldlust. Ook hier weer: de grenzen zijn vaag, en vaak moeilijk te beoordelen door een buitenstaander.

    Uit het verhaal krijg ik niet de indruk dat hier wederrechtelijk geld uit de onderneming is getrokken, dus ik weet niet op welke grond men naar een rechter wil stappen, dat zou verder onderzoek (in de boeken) moeten aantonen.

  71. Evert Schraverus 8 juli 2009 at 09:50 #

    Zulke praktijken moeten stoppen en dat uiteraard via de gerechterlijke weg.
    Ik steun dan ook Maarten bij zijn acties in deze zaak.

  72. Roger 8 juli 2009 at 10:38 #

    Beste Maarten en anderen,

    Ben blij dat Maarten toegeeft dat hij de plank heeft misgeslagen met Punch. Begrijp eigenlijk niet dat het heeft kunnen gebeuren daar de lessen van Buffet aangeven dat het management er voor het bedrijf moet zitten en niet voor zichzelf. Wie Dumarey en zijn staf kent weet genoeg. Ik spreek uit ervaring en heb jarenlang business gedaan met Punch (zaten met handen en voeten gebonden) en ook de praktijken zoals recent Hr. Penninckx is overkomen zijn zeer herkenbaar. Het is dus niet van recente datum wat er gaande is bij Punch. Het gaat puur om de winst/cashflow en niet om de duurzaamheid en menselijke normen en waarden krijgen geen aandacht, ik heb zijn staf erbij zien zitten tijdens zijn getier etc (ik was klant) wat een zielige bedoening dat je zo je centen wilt verdienen en niemand die ingrijpt. Medeleven met alle eerlijke aandeelhouders en ik zou als ik jullie was een blok gaan vormen en Dumarey laten opdraven en op zijn eigen manier te woord staan. Sterkte en Maarten let niet alleen op de cijfers maar ook op de stuurlui binnen de bedrijven daar Dumarey echt niet de enige is. Punch op de zwarte lijst (stond bij mij er al jaren op).

  73. Jan 8 juli 2009 at 10:58 #

    Ik ben ook een kleine aandeelhouder, maar desondanks toch maar eventjes 85% in waarde achteruitgegaan…. dus ben daar zéér ontstemd over. Als mijn steun ergens voor gevraagd wordt, dan kun je contact met me opnemen. Maar ik stop er geen cent extra meer in.

  74. MVLO 8 juli 2009 at 11:26 #

    Beste Maarten,

    Ik moet zeggen dat dit soort akkefietjes mijn vertrouwen in Smart Capital adviezen flink ondergraafd. Als je kleine ondernemingen wil aanbevelen dan zijn dit nu juist de dingen waar op gelet moetworden. “goed management” is een van de hoofd criteria van je grote leermeester.

    Lijkt me een geval van te veel gecijfer en weinig kijk op de werkelijkheid.

    Een nu behoorlijk kritische klant van Smart Capital

  75. Jef 8 juli 2009 at 11:53 #

    Beleggen is risico’s nemen.
    Mijn kennis op vlak van wetgeving omtrent de handelingen van het management van deze onderneming(en) gaat niet ver genoeg om hier een correcte verhandeling neer te schrijven. Echter, een bedrijfsleider die beroep doet op centen van derden dient zich in ieder geval te gedragen als ‘een goed huisvader’. Wat ik zie is dat de beslissingen van het management allesbehalve het doel hebben om er een sterker bedrijf van te maken. Ik zie wel persoonlijke verrijking. Dat op zich lijkt me al sterk genoeg om hier gerechtelijke stappen te ondernemen, op zijn minst te onderzoeken.

    mvg,
    Jef

  76. dolores 8 juli 2009 at 12:03 #

    Graag actie langs rechtbank !!!

  77. Koen Mortelmans 8 juli 2009 at 12:10 #

    Destijds heb ik met Xeikon ook een serieus verlies (complete dilutie van de aandelen) moeten slikken. Alsof er niks gebeurd was, is dan de hele business opgepikt door het huidige Punch. Maar de aandeelhouders van Xeikon waren wél al hun centjes kwijt.
    Nee, alles wat gelinkt is met Xeikon, daar houd ik mijn handen af. Maar ik ben het wél volmondig eens met de stelling uit de mail. Dezelfde stelling had destijds ook voor het Xeikon-debacle kunnen opgaan.

  78. chris bouwman 8 juli 2009 at 12:23 #

    de waarde van mijn 500 punvh aandlen was op 30 junim 7745 euro. Nu nog slechts 4945 euro.
    En dat enkel door wat schimmige transacties……!

    Ik doe graag mee indien er aktie genomen kan worden. Ik wil ook meedragen in de kosten!

  79. tn 8 juli 2009 at 12:39 #

    de witte-boord-mannen zijn er steeds nog , en misschien zelfs meer dan voordien ,

  80. david 8 juli 2009 at 14:12 #

    duidelijke diefstal waar we ons niet door moeten laten doen, als aandeelhouders hebben we deze waarde gecreeerd voor dumarey!

  81. Philip 8 juli 2009 at 14:28 #

    ik vind het een schande, die gast is echt een crimineel maar dan met een hemd en das. Het houdt niet op met die kerel, allerhande constructie uitvoeren, op zijn personeel kloppen,…Is dat deugdelijk bestuur???? Spijtig dat ik uw advies vorig jaar heb gevolgd en aandelen heb gekocht van die gangster! Van mij mag je gerust een rechtsprocedure starten die kerel!!

  82. bert 8 juli 2009 at 14:50 #

    Dit kan echt niet ! diefstal op klaarlichte dag. Erger dan handel met voorkennis!

  83. patrick v 8 juli 2009 at 14:54 #

    Kan de cbfa niets doen aan de georganiseerde diefstal
    op punch ?
    Ik ben het eens me Maarten .
    De kleine aandeelhouder mag niet weeral eens de dupe
    zijn.
    Ik overweeg indien mogelijk juridisch stappen
    tegen Dumarey.

  84. Sonia Piers 8 juli 2009 at 15:14 #

    en zeggen dat BEURSTIPS nu “vandaag” aanraadt om Punch bij te kopen…
    ‘k heb destijds door aanbeveling van “Beurstips” Punch gekocht en later nog eens bijgekocht door “Maarten”….kan er echt niet om lachen….

  85. roger hoogwijs 8 juli 2009 at 16:48 #

    ik ben ook aandeelhouder en volg U 100 o/o en vind verder dat er akties moeten genomen worden

  86. joris strypens 8 juli 2009 at 16:57 #

    pure diefstal idd

  87. Ivan C 8 juli 2009 at 17:08 #

    inderdaad … de schaamte voorbij

  88. helga sterck 8 juli 2009 at 17:40 #

    Ik heb er ook gekocht na uw aanbeveling,weliswaar de enigse, en hopsa, mis was het.
    Maar doe maar actie !! ik verkoop ook op 14 of 15€.

  89. LUC 8 juli 2009 at 17:59 #

    Beste Maarten,
    Sinds ik een goed 2 jaar terug met “investeren ” in aandelen ben begonnen via Smart Capital,Groelanden,magische formules en super rendement rapports,heb ik tot op heden weing plezier aan beleefd.
    mede door de economische crisis,geef ik grif toe.
    maar als er dan nog eens praktijken bestaan zoals dit met Punch gebeurd,dan moet zakt de moed wel in mijn schoenen.Dumarey moet straffelijk vervolgd worden.dit is diefstal bij klaarlichte dag.

  90. C.v.d.Weteringh 8 juli 2009 at 19:13 #

    Na Uw aanbeveling heb ik er nu 9000 gekocht, hoop hiermee te kunnen ondetsteunen.
    gr.C.v.d.Weteringh

  91. Filip D 8 juli 2009 at 19:44 #

    Dit mag niet kunnen. Actie ondernemen tegen dergelijke praktijken!

  92. John Dankers 8 juli 2009 at 20:22 #

    Ook ik bezit aandelen Punch International. Ben het helemaal eens met de voorgaande 85 commentaren. Aan de schandpaal met dergelijke bestuurders.

  93. micheline 8 juli 2009 at 21:13 #

    akkoord, noteer mij maar bij de gedupeerden, eens te meer.

  94. giuseppe 8 juli 2009 at 22:18 #

    helemaal met je eens, maarten.

  95. N. de Leeuw 9 juli 2009 at 12:34 #

    ik heb ook op uw aanbeveling deze aandelen gekocht en nog eens bijgekocht. Te bedenken dat dit de eerste en dus ook de laatste keer is dat ik een tip van iemand aanneem. Ook al heeft u nog zoveel kennis van zaken en heeft u geprobeert het een en ander uit te leggen. U heeft dus niet goed naar het management gekeken. Had ik dus eigenlijk ook zelf moeten doen! Ik had niet teveel op de specialist moeten vertrouwen.
    Dit gaat me aardig wat geld kosten. Helaas. Weer wat geleerd.

  96. Marc 9 juli 2009 at 13:44 #

    Ik ben ook aandeelhouder, zij het voor een beperkt bedrag. Als er aktie ondernomen wordt, moet ik afwegen of de kosten daarvan opwegen tegen de investering die ik erin deed.

  97. Bert 9 juli 2009 at 15:43 #

    Ik ben eveneens aandeelhouder en verbaas mij ook over de gang van zaken. Dat er zo makkelijk met geld geschoven kan worden doordat bepaalde heren het eigenbelang voorop stellen. Lijkt een beetje op de zaak HCS Technology van destijds. Bleek ook een investeringsmaatschappij (van J. Kuijten die tevens voorzitter van de RvB van HCS was) heen en weer te schuiven met geld met uiteindelijk een faillissement tot gevolg.
    Ik ben wel bereid om een redelijk bedrag te spenderen om dit soort praktijken tegen te gaan. Moet wel in verhouding staan tot mijn investering en die is (gelukkig) niet al te groot.

  98. M 9 juli 2009 at 19:08 #

    Guido is dat niet de bekende lichtgewicht bokser,die vakbondsafgevaardigde tegen de grond slaat.
    is dat niet de in de pers opgeblazen bestuurder van vele sportwagens en iets minder van zijn bedrijven.

  99. Luc Debouvry 9 juli 2009 at 19:39 #

    Als we als aandeelhouders van Punch International zelf geen protest uiten tegen deze roof door Dumarey, kunnen we blijven dromen van hulp door Deminor of dergelijke. Het stuit teen de borst dat Maarten die ons deze aandeleninkoop aanraadde zelf geen actie onderneemt of iets organiseert om zijn benadeelde lezers te steunen. Het is verwonderlijk dat er nog geen enkele organisatie van zich liet horen om dit onrecht ongedaan te maken.
    Aandeelhouders verenigt u om deze deal terug te draaien !

  100. leo 9 juli 2009 at 19:48 #

    beste maarten, punch was voor mij de eerste keer dat ik je volgde. Ik was helemmaalovertuigd. Maar blijkbaar ben ik bedrogen door Punch. Dat zo een bedrijf mag blijven bestaan door onze autoriteiten. De gelden moeten gaan, aan wie ze toekomen. De aandeelhouders

  101. Pieter 9 juli 2009 at 19:50 #

    Dit is toch niet meer te verkopen, is hier geen wet tegen voor om ons te beschermen.
    Schande!

  102. Zilver Aankoop 9 juli 2009 at 19:52 #

    De aandeelhouder wordt op Totheriaanse wijze genaait…
    Toch zou het niet als een verassing moeten komen als je de eerdere acties van Dumaray hebt gevolgt.
    Op IEX wordt er ook al jaren voor die oplichtersbende gewaarschuwd.

  103. Dick 9 juli 2009 at 21:54 #

    Ik ben al jaren aandeelhouder.
    In de loop van deze jaren de koers van het aandeel zien teruglopen van 41 naar 1 euro.
    Ik ben voorstander om aktie te voeren tegen de graaicultuur van CEO’s etc. ten koste van aandeelhouders.

  104. admin 10 juli 2009 at 08:14 #

    @Luc Debouvry: daar ben hier mee bezig. Ik heb verzocht om te reageren indien je aandeelhouder bent, en ik ga het dossier nu bespreken met Deminor. Ik kom er ASAP op terug indien ik over info beschik.

  105. Oscar 10 juli 2009 at 11:55 #

    Ongelovelijk dat dit mogelijk is. Deze topbestuurders moeten keihard worden aangepakt. Pure oplichting als je het mij vraagt. Een flink vermogen wegsluizen uit de zakken van de aandeelhouders. Ze moeten juist opkomen voor de belangen van de aandeelhouders. Het vertrouwen in het bedrijf is grote schade toegebracht. Ik hoop dat ze hun eigen fout gaan herstellen maar waarschijnlijk is dit alleen mogelijk via een lange weg en procedures naar de rechter. Mooi het schip in gegaan in ieder geval.

  106. dco 10 juli 2009 at 12:39 #

    Schande, en dit dan nog open en bloot zonder veel schroom. Als er acties worden gepland dan sluit ik mij daar bij aan.

  107. Manu Timmermans 10 juli 2009 at 19:23 #

    Beste Maarten, wij moeten als aandeelhouders van ons laten horen !

  108. vanneste may 11 juli 2009 at 08:20 #

    weg ermee

  109. jan stelma 11 juli 2009 at 09:05 #

    ook ik heb enige punchaandeeltjes in waarde zien zakken van 59.5 euro naar nu 10 euro ook niet blij mee.

  110. dco 11 juli 2009 at 09:35 #

    ik sluit mij hierbij aan

  111. pregermon 11 juli 2009 at 14:11 #

    Wil me op de hoogte houden van ‘n eventuele actie i.v.m. Punch Int
    mvg Erik

  112. deblauwe 11 juli 2009 at 15:31 #

    Zoveelste schande, voor mij geen aandelen meer!

  113. Uil43 11 juli 2009 at 16:05 #

    Mijn gemiddelde aankoopprijs ingevolge aankopen in 2008 en 2009 is 15,7.
    Als de koers nog ergens dit jaar in die buurt komt, vliegen ze er uit. Waren alle positieve adviezen misschien geinspireerd door de voornaamste belanghebbende ?

  114. Jos 11 juli 2009 at 21:44 #

    Als werknemer bij een toeleverancier van Punch Graphics wil ik toch even kwijt dat de verkoop van drukpersen bijna stil valt. Ondertussen is bijna de ganse engineeringsafdeling ontslagen.
    Begin dit jaar wilde Punch Gr via EDS Ede/Nederland(nog een constructie ?)een behoorlijk aantal orders (700K€)annuleren.

    Waarde Punch Graphics ??

  115. Frieda Sablon 11 juli 2009 at 22:13 #

    Heb aandelen gekocht bij uw eerste aanbeveling. Later bijgekocht aan 16 euro. En wat nu?
    Hoe kan een Dumaray nog vrij rondlopen? Anderen worden voor minder gestraft!

  116. lucien 11 juli 2009 at 22:14 #

    Voor de aandeelhouder alleen kommer en kwel. Dit kan niet blijven duren !

  117. Demonie 12 juli 2009 at 13:53 #

    Ik vrees dat het vechten tegen de bierkaai is.
    Het is godgeklaagd en voor het maken van analyses en adviezen naar de beleggers is het werkelijk koffiedik kijken.
    Men zou voor minder de meeste aandelen uit portefeulle gooien en eieren voor zijn geld kiezen ,alhoewel bij welke bank kan men dan nog grust zijn dat het ook niet verdwijnt.

  118. Herman 13 juli 2009 at 09:32 #

    Niet zo mooi ben aandeelhouder geworden op advies van…
    Als het graaien al jaren aan de hand is, waarom dan een koopadvies ?????

  119. Baaike 13 juli 2009 at 11:59 #

    Het gaat hier toch van kwaad naar erger in dit land. Eerst beroven bankiers ons tot op de laatste cent en nu beginnen de CEO’s van relatief betrouwbare bedrijven er ook al mee! Is daar echt allemaal niets aan te doen? Ik hoorde gisteren op de franse radio dat de personeelsleden van een bedrijf de opslagplaatsen volgeladen hebben met brandstof. Ze dreigen ermee de boel helemaal op te blazen om te vermijden dat de bestuurslui het materiaal en de ganse fabriek verkopen en het geld in hun zakken steken. Kunnen ze in ons land een voorbeeld aan nemen? Hadden ze moeten doen met Fortis als Votron en Lippens hun bonussen niet terugbetaalden, dat was pas aktie…
    Voor mij geen aandelen meer, nooit meer, de risico’s ken je maar de beweegreden en manipulaties van de bestuurslui zijn niet meer te doorgronden en worden onbetrouwbaarder met de dag.
    Ik ben zeker bereid mee in te gaan tegen de graaicultuur van Dumaray en Co. Kunnen die gasten eigenlijk nog slapen, hebben ze wel een geweten?

  120. marcel 13 juli 2009 at 12:52 #

    Ook ik vind het vreemd dat deze besloten zomaar genomen kunnen worden. Helemaal als deze Deminor de koer een vrije val heeft laten maken door in een vergadering een vakbondslid te mishandelen.
    Marcel

  121. Resi 13 juli 2009 at 22:00 #

    Is ongelooflijk hoe men hier de aandeelhouder bedriegt !
    Een aantal maanden geleden zagen een lineaire stijging van het aandeel Punch en de laatste week de winst van de koersstijging bijna volledig terugvallen. Ik bezit zowel aandelen van Punch als van Accentis. Wat er met dit laatste (vastgoed)aandeel gaat gebeuren weet ik ook niet ? Graag wil ik dit aanvechten.
    Mvg een actieve belegger

  122. Eddie Gnirrep 15 juli 2009 at 14:24 #

    Net terug van een korte vakantie las ik uw commentaar. Vandaar de wat late reactie.
    Ik ben een voorstander van het nemen of initieren van een actie tegen dit gemanipuleer.
    Eddie

  123. Luc 15 juli 2009 at 20:28 #

    Aandelen gekocht aan liefst 94,60 met als resultaat 90% verlies
    Count me in
    Luc

  124. rosemie 16 juli 2009 at 13:38 #

    het verhaal van Punch is inderdaad ongelooflijk maar er zijn in Vlaanderen vele dergelijke verhalen van bedrijven die naar de beurs gekomen zijn en nadien pijlsnel de afgrond in zijn gegaan ofwel helemaal failliet. Kijk maar eens op de beurs: Alternext.Het geld van de aandeelhouder gaat regelrecht de zakken in van de CEO en familie en vrienden.Toen ik in De Tijd las dat Dumarey in St Maartens Latem woont (er is op zich niets mis met Latem)en dat zijn zoon totaal niet geinteresseerd is in het bedrijf maar liever rondrijdt op zijn motor , of was het varen met zijn boot of zo iets, toen ging er bij mij een onaangenaam licht branden. Dikke lonen betalen ze zichzelf, ze kopen superauto’s , wijndomeinen in frankrijk,( virginie Saverys van euronav) de duurste villa’s in Knokke ( sioen ) prachtige huizen in Toscane enz enz… En dan wordt er geen winst gemaakt in het bedrijf. Hoe zou dat toch komen?

  125. Polle 17 juli 2009 at 10:43 #

    Kunnen zo’n ingrijpende beslissingen genomen worden zonder AV?
    Aan zo’n oplichterij moet een halt toegeroepen worden !
    Ik sluit me aan voor een actie.

  126. Steven 17 juli 2009 at 17:32 #

    Wat een schande, hier moeten we ook tegen optreden want dit kunnen we niet zomaar laten gebeuren.

  127. Sven 20 juli 2009 at 13:25 #

    Ik heb lang geloofd in het verhaal van Punch, en in de topman Dumarey. Maar nu bewijst hij dat hij niet het belang van alle aandeelhouders voor ogen heeft, en de kleine aandeelhouders koudweg gebruikt voor zijn eigen profijt.
    Dit is een aanfluiting van de vrije markt, en van de doelstellingen van een beursnotering.
    Haal Punch dan van de beurs, en stop met aandeelhouders een rad voor ogen te draaien.

  128. indian 22 juli 2009 at 03:49 #

    mensen, hebben jullie het nu nog niet door?
    deze verraders wonen in knokke heist en omstreken en st martenslathem.
    allemaal bekend van de dutroux zaak.
    het zijn leugenaars, oplichters, moordenaars, pedoneukers, op hoog nivo.
    ook in nederland actief.
    ook in de politiek gedekt.
    Verfeten?\de Lippens, davignon, de bilderbergers, waarin ook beatrix van holland in zit en davignon?
    kijk eens op kleintje muurkrant ( google) en typ in de xfiles, en je ogen gaan open en je portemonnee dicht.
    het is een grotre vuile bende.
    de italiaanse maffia is er de rk kerk bij vergeleken.

  129. Degroote C. 8 augustus 2009 at 20:09 #

    Als je dit allemaal leest vraag je je af waarom we nog zouden beleggen in de belgische beurs???

    P.S. Heeft er iemand nog iets gehoord omtrent de afaire punch international?

  130. g kroese 3 september 2009 at 19:35 #

    al jaren slechte verhalen over bedrijfsvoering punch gehoord, tijd voor een lakemanachtige of beurswaakhond!!

  131. marc 25 maart 2010 at 20:33 #

    is het niet mogelijk om de aandelen uit de holding aan de aandeelhouders te geven.

    dus ieder eigen aandelen punch telematix en punch graphic, naar ratio van het aantal aandelen punch international

Trackbacks/Pingbacks

  1. Over mijn 5 favoriete aandelen voor 2009 (nu verkopen!) - 12 augustus 2009

    [...] Construct +53,6% RHJ Intl. +36,0% Nationale Bank +35,5% Punch Intl. -42,9% (Merci Guido!) Nyrstar [...]

Geef een reactie