Ook de rijken kunnen deze crisis niet betalen

Voor vandaag heb ik een leuke video voor je. Een “eye-opener” zoals ze zeggen.

En dan vooral voor de mensen die menen dat we deze crisis kunnen oplossen door de rijken gewoon wat meer te laten betalen.

Wie dergelijke zaken beweert, ontkent nog steeds het probleem.

We hebben jarenlang boven onze stand geleefd op basis van schulden en onhaalbare beloftes. Nu is het tijd om de broekriem aan te halen.

De overheid zou daarbij het goede voorbeeld moeten geven in plaats van de indruk te wekken dat het allemaal op te lossen is met een paar mensen wat meer te laten betalen.

Was het maar zo simpel!

Hier is de video waarover ik het heb. Vooral vanaf 2’30″ wordt leuk…


,

Share it.

Mijn beste inzichten dagelijks in je mailbox?

Iedere dag opnieuw deel ik mijn beste ideeen met je. Ik waarschuw je voor de gigantische risico's en ik laat je zien hoe je zelfs in deze donkere tijden geld kan verdienen.

Vul hier je e-mailadres in
100% Privacy. I will never spam you

36 Responses to Ook de rijken kunnen deze crisis niet betalen

  1. Jan van Roessel 26 oktober 2011 at 10:17 #

    Is het niet erg dat wij op de been gehouden moeten worden door landen die wij voorheen zo’n beetje als ontwikkelingslanden beschouwden of waar helaas niet onze normen en waarden golden?

  2. michel 26 oktober 2011 at 10:22 #

    Jawatte zeg… Kan dit nog wel opgelost geraken zonder een grote ramp ?

  3. Jimmy 26 oktober 2011 at 10:23 #

    Wat ik wel weet van deze crisis is dat de overheid te veel geld uitgeeft. Ik ben zelfstandige in de voeding en er gaat geen maand voorbij of je hebt een controle aan je been. Of iemand met een gesubsidieerde job komt je vertellen wat je moet doen en achteraf krijg je de rekening voorgeschoteld. Ik ben er nu 26 en serieus aan het overwegen om volledig de zelfstandige activiteit stop te zetten. Als ik mijn uren reken en het loon dat er tegenover staat ben ik veel beter af dat ik ook bij de overheid ga werken. Geen stress, is het vandaag niet klaar dan morgen maar. Als ik niet ziek ben dan… Mensen vergeten vaak dat de middenstand de motor is van de economie en tegenwoordig zijn het de grote fabrieken die de plak zwaaien. Zij eisen zelfs dat er meer controles komen via hun gelobby. Zij hoeven maar iemand extra aan te nemen om die controle-organismen op te vangen terwijl dit bij ons al onze tijd opslorpt

  4. Gunter Van den Bossche 26 oktober 2011 at 10:36 #

    Beste Maarten,

    Allereerst mijn dank om zoveel waardevolle info met ons te delen. Met jou heb ik het gevoel op dezelfde golflengte te zitten wat betreft de financiële crisis. Volgens mij is het een systeemcrisis die sowiezo vroeg of laat tot uitbarsting ging komen. Enkel omdat ons financieel systeem volledig verkeerd in elkaar zit. Zoals je zelf al opmerkte wordt er geld gecreëerd wanneer geld wordt ontleend hetgeen de voornaamste reden is van de gigantische hoeveelheden virtueel geld dat nu in omloop is. Dat werkt allemaal goed en wel zolang er vertrouwen is op de geldmarkt. Maar we weten allemaal dat de gouden jaren in het westen voorbij zijn. De bnp-groei is al jaren lager dan de inflatie. Banken zoeken hierdoor naar meer risicovolle beleggingen om hun winstcijfers te behouden of zelfs op te krikken. We gaan dus meer en meer naar een casinokapitalisme, deels door zogezegd een noodzaak, deels door een mentaliteitswijziging bij de banken (maar ook mensen!) om zo snel mogelijk rijk te worden. Dat men tegenwoordig computermodellen op de beurs zet om geld te verdienen doet er zeker niet goed aan. In mijn ogen is dat een teken van het begin van het einde van het spel. Net als bij Monopoly is er op het einde één winnaar en moet er opnieuw begonnen worden. Zijn we niet aan de vooravond van het eindspel waarbij alles weer herschikt moet worden? Een moment waarbij door hyperinflatie/beurscrash al het geld niets meer waard is? In principe is dit reeds zo aangezien er veel meer virtueel geld in omloop is dan reëel geld, enkel beseffen we het nog niet omdat de ballon nog niet gebarsten is. Maarten, graag zou ik jouw gedachtegang willen horen omtrent mijn zienswijze. Is het inherent aan het huidige financiële systeem dat we op het einde van de rit zwarte sneeuw zien?

    Met vriendelijke groeten,
    Gunter Van den Bossche

  5. marina 26 oktober 2011 at 11:07 #

    Ja, en ik versta geen woord engels! Waarom kan er geen ondertiteling ingevoerd worden? Zo maak je ons ook blij met een dooie mus!

  6. Maarten Verheyen 26 oktober 2011 at 11:20 #

    @Gunter: het eindspel is zeker ingezet en ik denk dat we evolueren naar een situatie waarbij defaults de bovenhand krijgen. De schulden zijn onbetaalbaar en we moeten kijken hoeveel afgeboekt moet worden om terug een evenwicht te krijgen.

    Verder zie ik uiteindelijk ook geld weer gekoppeld worden aan goud. Enkel dat brengt de nodige discipline.

    @Marina: ik weet echt niet wat ik hierop moet zeggen. verwacht je nu van me dat ik een Engelstalige video van 10 minuten voor je ga ondertitelen?

  7. terpstra 26 oktober 2011 at 11:47 #

    ik denk dat de hele handel maar eens goed moet omvallen. Laten we maar eens goed op onze “plaat” gaan. Moeilijk is het al, vooral voor de kleine ondernemer.
    Ik wil die grote jongens wel een zien bloeden.
    China nu bijspringen? lijkt me niet verstandig. Het ene gat vullen met het andere.
    Goed onderuit, helemaal opnieuw beginnen, misschien leren we/ze het dan.

  8. Peter 26 oktober 2011 at 11:55 #

    Ja, dat vind ik ook een “beetje” onredelijke verwachting van Marina. Ze kan beter een cursus Engels gaan volgen. Als je tegenwoordig nog geen Engels kent, dan doe je onderhand niet meer mee!

  9. Pjierke 26 oktober 2011 at 12:14 #

    Volgens mij simpel op te lossen.

    Ik zie het al gebeuren, de ECP zal de persen eens overuren laten draaien & €uro’s uitspuwen.
    Dat dan onze munt sterk in waarde daalt is mooi meegenomen. Iedereen van jong naar oud & van arm naar rijk zal het voelen & hoe!! We leven al zéér lang boven onze stand in de HELE WERELD!! De landing zal pijnlijk zijn & de crisis is opgelost, alleen zijn we dan véél armer en kunnen we overuren kloppen om alles te kunnen betalen….

  10. HenkK 26 oktober 2011 at 12:17 #

    Wat opvalt in het filmpje is dat de banken buiten schot blijven. Afgezien van het feit dat de Occupy Wall Street beweging niet duidelijk een doel heeft en niet precies kan aangeven wat ze nou eigenlijk willen, weten ze heel goed dat hun regering het geld met bakken en bakken en bakken verspild. Ze weten ook heel goed dat 400 billionaires, die goed zijn voor 1,3 biljoen dollars, niet allemaal even eerlijk aan dat geld zijn gekomen. Ze weten ook, dat die paar miljoen mensen met een riant inkomen, met inkomens boven 250.000 dollar per jaar, nl. nog eens 1.4 biljoen dollar, dit niet nodig hebben voor hun eerste levensbehoeften (hoeveel Ferrarri’s is genoeg?).

    Maar wat duidelijk aan deze video schort is het noemen van de 600 biljoen dollar (!) aan derivaten, die uit het niets geschapen zijn door banken en die nu de wereld omcirkelen. Niemand weet nog precies wat de mark-to-market waarde van deze “produkten” zijn. Het is gewoon onvoorstelbaar, hoe groot de schade is aan het kapitalistische systeem, dat door dit supra-naturale derivaten gefraudeer aan het ontstaan is.

    Je kunt regeringen de schuld geven, door naar hun uitgaven te kijken. Maar daarmee sla je toch zijdelings de plank mis, deze regeringen hadden Wall Street nooit, en ik bedoel NOOOOOOOIT de vrije had mogen geven, om “produkten” te creeren, die nu de totale wereld economie naar de kloten aan het helpen is.
    Dat is het kernpunt, regeringen van Washington tot Den Haag hadden Reagan en Tatcher aan banden moeten houden. Nu is het te laat en wat er ook gebeurt, het is onontkoombaar.

    Alle rechtse filmpjes ten spijt, de OWS beweging weet dat het anders moet, en daar hoort niet alleen een andere aanpak van regeringen bij, verandering in het bankieren bij hoort daar absoluut ook bij.

  11. Guus 26 oktober 2011 at 12:41 #

    Een prachtig verhaal alleen de gevolgen zullen op de duur desastreus zijn. Vraag mij wel af waarom een Ton van Rooy en een Hans Schotema nog stteds bestaan.
    Hoe is het mogelijk dat zij 100% tot 300% winst halen op weekopties en winningtrades. Vind dit een vag verhaal van deze heren. Wat is uw mening hierover. Groet, Guus.

  12. greta 26 oktober 2011 at 12:47 #

    Ik vrees dat er geen goede antwoorden meer zijn en dat er alleen nog lapmiddelen zijn. Of zien we het allemaal te zwart?
    Toch heel erg bedankt Maarten dat je dit allemaal met ons deelt, het wordt heel erg gewaardeerd.

  13. Manfred 26 oktober 2011 at 13:07 #

    Alle,

    Kijk naar deze video en alles wordt duidelijk.
    http://youtu.be/q4YCjjqwH8M

    Veel plezier….

    Manfred

  14. JACGOLD 26 oktober 2011 at 13:21 #

    Geachte Heer,
    De luxe is boven ons hoofd gegroeid.Alles was mogelijk,niets te gek.Dicipline is er niet meer.Men denkt dat alles kan en leeft er ook naar. Wat de vorige generatie met hard werken ,sparen en dicipline opgebouwd heeft wordt nu opgemaakt.Wie is de schuldige?De vorige generatie die teveel heeft toegegeven?De huidige generatie die de vorige uitlacht voor hun mening en waarschuwingen?Wie zal het zeggen.
    Indien er geen beheersing komt en dicipline en werklust om de zaken wederom in de gewenste richting te krijgen zal er niets veranderen.In de politiek zal verstand en moed terug moeten keren om de oplossingen goed uit te werken.Iedereen zal stapjes terug moeten.De beleidsmakers alle moed om dit te doen

  15. Vinnie 26 oktober 2011 at 14:11 #

    Ik vraag me af of we naar een periode van grote inflatie of van deflatie gaan. Als de ECB geld zal bijdrukken om het probleem op te lossen stormen we af op een inflatie. Maar als we landen failliet laten gaan, en de banken als gevolg geholpen moeten worden door de staat (de belastingbetaler) zouden we wel naar een Japan scenario kunnen evolueren, waar we in een jarenlange recessie en deflatie terecht gaan komen.
    Wat denk jij hierover Maarten?

  16. Karl 26 oktober 2011 at 14:23 #

    Met de invoering v.d euro is men des tijds veel te hard van stapel gelopen. Ik ben van mening dat wanneer de euro nooit was gekomen of alleen maar door de noord europese landen was ingevoerd, deze krisis niet van dergelijke omvang was geweest.

  17. Maarten Verheyen 26 oktober 2011 at 14:39 #

    Inflatie of deflatie? Ja, dat is de vraag. Of we het één of het ander krijgen, hangt vooral af van de reactie van overheden en centrale banken op de crisis.

    Als ze op deze manier geld blijven printen, dan zou ik zeggen inflatie.

    Indien we echter gaan naar defaults en minder geld printen, dan gaan we de weg van deflatie op.

    De strijd is volop bezig. Wait and see.

  18. Fred 26 oktober 2011 at 14:52 #

    Mensen die niet noemenswaardig iets dan wel bijna niets bezitten zijn in deze crisis misschien nog het best af. Geen zorgen om rendement. Geen zorgen dat je vermogen door inflatie wordt uitgehold. De crisis kan pas als opgelost worden beschouwd als wereldwijd wordt overeengekomen dat geld weer waarde moet vertegenwoordigen. Of dat een enkel edelmetaal zal zijn of een mandje van grond- en delfstoffen …. De aankomende wereldspelers slaan in ieder geval wel goud in en dat blijft een opmerkelijke beweging. Nu nog even Maarten bedanken voor zijn nieuwsflitsen. Chapeau, en die azijnpissers moet je gewoon een dikke zwieper geven . Thanks voor alle info. Groet Fred

  19. Vinnie 26 oktober 2011 at 15:38 #

    Maarten,
    Inderdaad, op dit ogenblik moeilijk te voorspellen. Daarom is het volgens mij ook moeilijk om nu al te beslissen wat je met je geld gaat doen. Als Duitsland z’n zin krijgt, en de ECB geen (of niet overdadig veel) geld bijdrukt zouden we wel eens serieus in een recessie kunnen geraken. In geval van deflatie, dalen de grondstoffenprijzen toch ook. Dus lijkt goud (en ook vastgoed) toch ook niet zo’n goede investering? Daarom dat ik je advies van goud kopen niet goed begrijp op dit ogenblik. Ik vrees wel dat we op langere termijn wel naar het bijdrukken van geld moeten gaan, omdat het anders niet op te lossen is.

  20. patrick 26 oktober 2011 at 16:06 #

    Maarten,

    Zou het zover gekomen zijn met de crisis indien de euro nooit had bestaan?
    Of hoe zou de euro er nu voor gestaan hebben met enkel de eesrte 9 landen?

    Mvg,

    Patrick

  21. Yves 26 oktober 2011 at 16:16 #

    Laat ons een bloem en wat gras dat nog groen is
    Laat ons een boom en het zicht op de zee
    Vergeet voor 1keer hoeveel geld een miljoen is
    De wereld die moet nog een eeuwigheid mee,een eeuwigheid mee,een eeuwigheid mee.
    Slimme gast he die Louis Neefs,die wist het toen reeds

  22. Germeys 26 oktober 2011 at 16:49 #

    Vele landen hebben met hun financiële gegevens geknoeid om dan toch maar bij te Eurozone te mogen horen en het blijft maar voortduren. Kijk maar naar de nieuwe aansluitingen van Oost Europa…
    Kan iemand uitleggen welke voordelen we tot nu toe verworven hebben sedert de invoering van de Euro? De superrijken blijven altijd superrijk. De rest moet slikken en ondergaan. Dus nu met lede ogen wachten tot de storm wat luwt? En dan tot de volgende hurricane.
    Maar niettemin Maarten je info’s zijn meestal vooruitstrevend, gebaseerd op een gezonde voorzichtige analyse. Hartelijk dank, het is een gigantisch werk en ik lees het altijd met plezier.

  23. willem 26 oktober 2011 at 19:28 #

    Beste Maarten,

    Als ik het filmpje, eat the rich, goed snap gaat Dhr Obama een hele smak geld bijdrukken. Toch adviseer jij US dollars te kopen.
    Een beetje contrair toch, niet?

    Gr Willem

  24. michel vanKrimpen 26 oktober 2011 at 19:30 #

    Mijn vader zei altijd tegen me dat ik alleen geld mocht lenen voor de aanschaf van een huis. Auto’s, verbouwingen, vakanties, meubelen, etc werden gekocht van gespaard vermogen. En zo geschiedde het. Hij is nu 66 en met pensioen. Geniet van zijn AOW en zelf gespaarde appel voor de dorst. Oja z’n huis is ook afgelost want leningen moet en wel terugbetaald worden. Ik krijg steeds meer respect voor mijn vader.

    Hij heeft zuinig geleefd…. Bedoel hij heeft uitgegevenb wat hij kon uitgeven. Daat moet en de overheden maar een voorbeeld aannemen.

  25. s f hoekstra 26 oktober 2011 at 20:36 #

    de besturingssytemen van Nl , Eu , enz. waren in orde in de 19-de eeuw , toen ‘Brussel’ werd opgetuigd als een 19-de eeuwse macht werd de tegenwoordige ellende voorspelbaar – alleen maar een tijdje er op wachten. Voor NL : waarom is er geen Kamer die zich bezig houdt met ‘gouverner c’est prévoir’ ? en verder waar blijven de 33 % beta’s in de 2-de Kamer met een helemaal dwarse denkstijl op de alfa’s en de gamma’s ? Op deze vraag heb ik wel een antwoord : die lopen weg van praterijen en weer maar eens een nieuw structuurtje aanbrengen. Zij zien ook wel in dat er niks zinnigs komt uit een EU parlement met honderden politici.

  26. HERMAN 26 oktober 2011 at 21:48 #

    beste Maarten , en collega bloggers hier!! ik heb deze avond 200 STUKS GDXJ “MARKET VECT.ETF JR GOLD MINERS” aangekocht ,ik heb eigenlijk 1 vraagje, wat is het verschil tussen GDX & GDXJ ? die GDX werd een tijdje geleden zeer aangeprezen door Maarten en nog meer en beter GDXJ , ik zie die trouwens na aankoop zelfs ook niet in mijn portefeuille bij mijn broker staan ? nog een goede avond vrienden :-)

  27. Lothar 26 oktober 2011 at 22:07 #

    Deze crisis is eenvoudigweg een instrument in een geraffineerd opgezet spel om iedereen eerst in de schulden te helpen en daarna alle bezit af te nemen en een werelddictatuur te vestigen.
    Zelfs de paus zegt nu een wereldregering na te streven, dus de opzet is nu wel duidelijk.
    Ontsnappen is onmogelijk, tenzij er een wereldwijde omwenteling plaatsvindt en al het financiële ongedierte wordt uitgeroeid.
    Daarbij wordt gebruik gemaakt van profetiën die met hulp van malafide heersers “uitkomen” bijvoorbeeld in 2012.

    Wie goed oplet ziet dat op alle terreinen nu allerlei duidelijk lang geleden voorbereide en in alle landen en werelddelen gelijkaardige wetten, regels en voorschriften op stapel staan die in 2013 in werking gaan treden en waarmee de werelddictatuur een feit is.
    Dit alles is te vinden via het internet, maar je moet wel gericht zoeken.
    Via de pers en radio en televisie komt men hierover niets te weten, want die zijn duidelijk, geleidelijk en dus bijna onmerkbaar, gecensureerd en geïnfantiliseerd.

  28. Wim Verbeke 26 oktober 2011 at 23:45 #

    Bull shit deze video. Uiteraard moet je niet elk penny wegnemen van de rijken en dat is ook niet wat Obama zegt. Herverdeel de rijkdom…hoe ? Laat de aandeelhouders en bedrijfseigenaars tevreden zijn met wat minder winst in tijden van crisis ipv van op de rem te gaan staan om je winst te behouden ten koste van ontslagen, uitstellen van projecten, investeringen, enz. De economie zal zich dan automatisch herstellen en je kleinere winst zal terug groeien. Sta je op de rem, dan werk je de economische vertraging of stilstand mee in de hand en kom je in een neerwaartse spiraal. Dit is niet het geld afpakken van de rijken, dit is niet mensen ontmoedigen om verder te blijven ondernemen. Dit is herverdeling van de rijkdom en enkel in tijden van econmische crisis. Utopie ? Jammer genoeg waarschijnlijk wel. Uiteindelijk hebben de ondernemers er wel voor gezwoegd en gezweet om hun business rendabel te maken en een zorgeloos leven te leiden en ik heb daar alle begrip voor maar als we zo verder gaan, vermoorden we midden klasse en zal de armoede stijgen met als gevolg meer criminaliteit. De armen zullen stelen van de rijken….om te overleven.

  29. Maarten Verheyen 27 oktober 2011 at 07:41 #

    @Herman: GDX belegt in gevestigde mijnen, GDXJ in junior mijnen

  30. Maarten Verheyen 27 oktober 2011 at 07:43 #

    @Willem: De VS print al langer geld bij maar er “verdwijnt” ook geld op een andere manier. Zie http://www.aandelen.com/blog/hoe-banken-geld-creeren-uit-het-niets-deel-1-van-3/

    Het is een kwestie van wie de bovenhand haalt.

    Mochten we een nieuwe low zien in de dollar-index, dan stap ik af van deze thesis en verkoop ik mijn dollars. Ik wil op tijd ingrijpen als ik fout zit. Veel meer dan een paar procent vanaf dit niveau ga ik niet verliezen.

  31. Alwin 27 oktober 2011 at 08:50 #

    Maarten, top dat je dit allemaal met ons deelt. Ik ben het zeker niet met alle informatie eens, maar het ontlokt zeker discussies. En verandering begint met bewustwording, bewustwording met discussie en info.
    Ik denk inderdaad dat de oplossing niet ligt bij het ontnemen van geld bij de rijken. Zoals het filmpje aantoont is dat niet voldoende.
    Wel zitten er grote fouten in onze systemen en blijft het scheef dat de groten op deze aarde over hun eigen voordeel kunnen onderhandelen. Waarom betalen wij met zijn allen meer dan de helft van ons verdiende geld aan belastingen en Google maar 6%?
    Er zijn zelfs multinationals in NL die GEEN omzet belasting betalen. Anders verlaten zij namelijk Nederland.
    De overheid zou wel zijn best mogen doen om degene die het zwaarst bijdragen aan het algemeen belang te belonen en niet alleen de grootsten. Miljarden winst voor organisaties is prachtig, maar hoeveel mensen hebben daar nou daadwerkelijk iets aan. Steve Jobs is een held! toegegeven; hij heeft prachtige gadgets toegankelijk gemaakt voor de hele wereld. Maar hoeveel Amerikanen profiteren nou van die succes formule. De Chinese lage loon fabrieken i.i.g niet.
    Overigens moeten wij met zijn allen verantwoordelijkheid nemen, en daar ligt ook het grootste probleem. De overheid die wij met zijn allen de schuld geven, die zit daar dankzij ons. Het is ONZE overheid!!
    Toen iedereen de afgelopen 10 jaar te druk was met vermogen vergaren, bootjes kopen, drie vakanties plannen, huizen om de vier jaar inrichten. Toen was er nul aandacht voor de politiek. Feestpartijen, Partij van de dieren, wat rechtse schreeuwers, alles mocht er in. Ondertussen deden bedrijven waar ze goed in waren, Groeien!! Zo efficiënt mogelijk. En helaas betekent Efficiënt groeien niet altijd het beste voor het algemeen belang. En eerlijk is eerlijk, iedereen ziet zijn bedrijf, of het bedrijf waar je werkt het toch graag goed doen, dit geldt op alle niveau’s. Banken geen uitzondering!
    Dus ten dele dragen wij allemaal schuld.
    Net zo goed als dat de oplossing alleen maar door ons allen tot een succes kan worden gebracht.
    Laten we hopen dat dit besef eerder doordringt dan de scenario’s die de geschiedenis boeken laten zien.
    Keep up the good work!

  32. Theo Feitsma 27 oktober 2011 at 17:55 #

    Ik vergelijk een land met een bedrijf, als een bedrijf te ver in de schulden zit gaat de bank je geen schulden kwijt schelden, als er geen eigen vermogen meer is en er geen weg uit, dan laat de bank dat bedrijf kapot gaan omdat het management niet goed is, en dat hoort ook zo te gaan bij landen.

    Theo Feitsma

  33. Clerx Patrick 27 oktober 2011 at 19:22 #

    Terug naar vroeger.
    LETS; Local Exchange Trading Systems.

    http://www.google.be/#hl=nl&sugexp=kjrmc&cp=4&gs_id=q&xhr=t&q=Lets&pf=p&sclient=psy-ab&safe=off&biw=1366&bih=629&source=hp&pbx=1&oq=Lets&aq=0&aqi=g4&aql=f&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=e6078d119409ecaa

  34. maria 2 november 2011 at 21:13 #

    Is het omwisselen van euro’s naar Amerikaanse dollar momenteel nog een optie?
    Zo neen welke belegging in welke munt is dat dan wel?
    Bedankt.

  35. Frank Bauduin 24 november 2011 at 14:21 #

    In héél dit betoog (léés gezeik) hoor je die man niet lullen over het geld dat we sowieso al ophoesten als belastingbetalers. De vraag is niet dat de rijken ALLES betalen, de vraag is dat ook zij op gelijke voet belast worden op hun inkomsten en niet alles kunnen ontduiken terwijl wij het allemaal mogen dragen.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Laat de rijken betalen! | Beurs.com - 26 oktober 2011

    [...] Deze video toont met harde cijfers aan dat het amper een verschil zou maken.

Geef een reactie